spájame ľudí, ktorí menia svet
Publicistika
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
Druhý najhorší rok, ale stále je z čoho... budovať
10.7.2013 | Juraj Mesík |

Vo štvrtok vyhlásil úradujúci minister financií, že tento rok je z pohľadu výkonnosti ekonomiky SR druhý najhorší od roku 1993. Zistilo sa – aké prekvapenie! – že príjmy štátu z daní a odvodov klesnú do konca roka o ďalších 347 miliónov eur a v roku 2014 ešte o 611 miliónov eur. Odhad pre rok 2014 prosím neberte vážne – opiera sa o predpoklad viac ako 2 %-ného rastu ekonomiky. To je číslo z kategórie čo sa babe chcelo, to sa babe snilo.


Na jar 2012 boli prognózy očakávajúce v roku 2013 rast HDP na úrovni 3,2 až 4 %, na jeseň to bolo už len 2,2 až 2,8 %, v januári 2013 klesol očakávaný rast na 1,2 % a v júni 2013 sa odhad zmiernil na 0,5 % HDP. Vetry zjavne dujú skôr gréckym smerom, ako k 2 %-nému rastu.

Ale žiadnu paniku: stále je z čoho rozdávať!  Hneď na druhý deň po Kažimírovej lamentácii nad druhým najhorším rokom štátom kontrolovaná Národná diaľničná spoločnosť uzavrela zmluvu na výstavbu 12 km dlhého úseku  polo-diaľnice Svrčinovec - Skalité  za skromných 330 miliónov eur + DPH. Teda za skoro rovnakú sumu ako je čerstvo ohlásený dodatočný výpadok rozpočtu za tento rok. Tento darček od štátu dostanú majitelia Doprastavu, Váhostavu a dvoch ďalších veľkých firiem. Našťastie občanov Slovenska vraj tých 330 miliónov + DPH (po starom 10 miliárd korún – čo kilometrík to miliardička) nemusí mrzieť – tunely a estakády na trase po ktorej chodí toľko áut ako medzi Hornou a Dolnou Maríkovou (nadsádzka je len minimálna) má zacvakať Európska Únia. Z cudzieho krv netečie, hovorí slovenské príslovie. Iste, prachy by mohli tiecť aj do školstva alebo zdravotníctva, ale to by z eurofondov nezbohatli tí, čo majú. Pravda, EU stavebné firmy vyplatí len ak sa „prekliati bruselskí byrokrati“ nebudú vŕtať v pozoruhodnom bratstve firiem, ktoré by si podľa všetkých trhových teórií mali konkurovať, ale hľa – urobili kartel. Okolnosti orientálnej súťaže stále vyšetruje Protimonopolný úrad.

Viera časti národa, masmédií a politikov hovoria, že diaľnice na Slovensku budujeme pre rozvoj krajiny a rast zamestnanosti v zaostávajúcich regiónoch Slovenska – teda rozhodne nie pre zbohatnutie boháčov čo ich stavajú a politikov, čo „sú pri tom”.  U tých premýšľavejších môžu vieru v diaľnice – nositeľky pokroku vážne narušiť dáta zo smutne známych krajín PIGS. Vďaka mocnému prúdu peňazí z Bruselu malo už v roku 2009 Portugalsko 2705 km diaľnic, Španielsko 14 021 km Grécko 1103 km diaľnic - pre porovnanie na Slovensku ich vtedy bolo 391 km. V prepočte na plochu krajiny to bolo v Portugalsku približne 2,9 km, v Španielsku 2,8 km a v Grécku 0,8 km diaľnic na 100 km2. Je zjavné, že ani 3,5-násobná hustota diaľnic v Španielsku a Portugalsku oproti Slovensku, ani o niečo vyššia hustota diaľnic v Grécku, tieto krajiny nepriviedli k hospodárskemu rastu resp. neuchránili ich pred hlbokou ekonomickou a sociálnou krízou. Je celkom možné, že neefektívne plytvanie finančných prostriedkov a enormná korupcia, ktorá je všade vo svete rodnou sestrou veľkých stavebných projektov, naopak hospodársky úpadok týchto krajín urýchlili a prehĺbili. Za premárnenú šancu investovať inteligentne a nenechať zdroje EÚ rozkradnúť oligarchom dnes platia chudobnejúci Španieli a Gréci 27 %-nou nezamestnanosťou a bezperspektívnosťou mládeže. Tej tam nezamestnanosti čelí 60 %.

Skutočnou šľahačkou na slovenskej torte však je niečo iné. Kým minister lamentuje nad druhým najhorším rokom a budovatelia diaľnic si mädlia ruky nad ďalšími europrachmi, vláda sa v tichosti chystá odovzdať aj zvyšok moci nad krajinou. Nič iné ako odovzdanie moci nad krajinou totiž neznamenajú míľové kroky Ficovej vlády smerujúce k odpredaju štátnych núdzových rezerv ropy a jej zásobníkov.  Samozrejme operácia, ktorou štát znižuje svoju kontrolu nad strategickou a geopoliticky čoraz dôležitejšou surovinou sa nevolá privatizácia -  tá sa skrýva sa pod omnoho vznešenejším názvom „vytvorenie Agentúry pre núdzové zásoby ropy“ . Agentúra má byť záujmovým združením právnických osôb a odpredajom má štát získať 300 miliónov eur na „zaplátanie“ časti budúcoročného deficitu. Za týchto 300 miliónov eur – ani nie cenu 12 kilometrov kysuckej polodiaľnice – získajú oligarchovia kontrolu nad rozhodujúcou a čoraz vzácnejšou energetickou surovinou. Niekto nesmierne zbohatne. Občania tohto štátu to nebudú.




POZNÁMKY / vaše reakcie
Ad: Druhý najhorší rok, ale stále je z čoho... budovať
14.7.2013 08:39 | Roman Kanala

Ono to je ešte horšie. Namiesto diaľnice a TGV na trase Bratislava - Šahy - Slovenské Ďarmoty - Košice sa stále patlá tunel Višňové a ide sa stavať širokorozchodná trať Rusom, aby sa prekladisko mohlo presťahovať do Rakúska a vziať prácu na východe. Namiesto investícií do úspor energie sa peniaze rozflákajú na ihriská, aby Fico mal kde pobehovať. Je to hlúpy pes.



Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Do formulára vypíšte len veľké písmená z nasledujúceho textu: "mDISnxKUmSow".


» Vaše reakcie (1)
» Verzia pre tlač
» Poslať e-mailom
» Pridať na Facebook
» Pridať na vybrali.sme


Súvisiace témy
Rozvoj, Ekonomika, Politika, Štátna správa, Doprava



[53485]




REKLAMA



CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS