Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
Partnerská dohoda je hlavný strategický dokument, ktorý upravuje
pravidlá pre fondy EÚ v období 2014-2020. Určuje hlavné priority pre
investovanie, ako aj mechanizmy a nástroje, ktorými sa bude investovanie
prostriedkov riadiť.
Verejná kontrola fondov EÚ je kľúčová pre ich efektívne, transparentné a
udržateľné využívanie. Na monitorovanie fondov EÚ je potrebná práca nezávislých
odborníkov, a to kontinuálne počas celého programového obdobia. Úlohou
Slovenska je vytvoriť podmienky pre efektívnu a kvalitnú verejnej kontrolu,
vrátane technickej a finančnej podpory expertov, ktorí ju vykonávajú.
Európska únia aj Slovensko deklarujú ako dôležitú oblasť podpory z
fondov EÚ je rozvoj aktívnej občianskej spoločnosti a nástrojov na
participatívne rozhodovanie o investíciách na miestnej úrovni. Na podporu
činnosti mimovládnych neziskových organizácií, ale aj iných malých žiadateľov
(napríklad malé obce a malé podniky) je možné využiť nástroj globálnych
grantov. Na rozvoj participatívneho rozhodovania o fondoch na miestnej úrovni slúži nástroj CLLD (Miestny
rozvoj vedený komunitou). Partnerská dohoda (PD) oba tieto nástroje plánuje
použiť.
Súčasné znenie PD je však v týchto ohľadoch veľmi vágne. Zostáva na
úrovni všeobecných vyjadrení o podpore a rozvoji spolupráce, budovaní kapacít a
partnerstiev a podpore občianskej spoločnosti. V texte však absentuje jasné
vymedzenie pravidiel, procesov a nástrojov, ktoré by predstavovalo skutočný
záväzok pre Slovensko a umožnilo kvalitnú verejnú kontrolu, efektívnu podporu
občianskej spoločnosti a demokratizáciu rozhodovania o fondoch EÚ.
Z toho dôvodu predkladáme hromadnú pripomienku k textu Partnerskej
dohody, v ktorej navrhujeme, aby PD:
- jasne určila mechanizmy, ktoré umožnia efektívny a profesionálny monitoring odborníkmi z mimovládnych organizácií,
vrátane technickej a finančnej podpory pre budovanie kapacít a koordináciu
občianskych organizácií,
- vo všetkých kapitolách
venujúcich sa efektívnej verejnej správe a budovaniu kapacít zahrnula do textu
aj tzv. zainteresované strany, vrátane mimovládnych organizácií,
- presne vymedzila rámec a podmienky
využitia globálnych grantov v rámci jednotlivých
operačných programov a stanovila
minimálnu alokáciu prostriedkov rozdeľovaných
cez globálne granty na minimálne 5% celkovej alokácie fondov EÚ,
- posilnila úlohu nástroja „Miestny rozvoj
vedený komunitou“ (CLLD) pri implementácii politiky súdržnosti navýšením alokácie na minimálne 10% celkovej alokácie fondov EÚ.
Hromadnú pripomienku možno podporiť najneskôr v utorok 4. februára 2014.
Miroslav Mojžiš, Priatelia Zeme-CEPA
Daniel Lešinský, Centrum pre trvalo udržateľné
alternatívy
Branislav Mamojka, Narodna rada obcanov so zdravotnym
postihnutim v SR
Helena Woleková, Nadácia
Socia
Danica Hullová, Centrum pre vzdelávanie neziskových
organizácií
Marcel Dávid Zajac, Centrum pre filantropiu
Hromadná pripomienka verejnosti k Návrhu Partnerskej dohody
Slovenskej republiky na roky 2014 – 2020
Rezortné číslo:
832/5389/2014/KPPVI
PRIPOMIENKA Č. 1: Presne definovať
podmienky a nástroje pre zabezpečenie efektívnej verejnej kontroly
implementácie politiky súdržnosti občianskou spoločnosťou
Kapitola 1.1.6 „Moderná a profesionálna
verejná správa“ obsahuje všeobecný text o spolupráci verejného sektora so
sociálnymi a ekonomickými partnermi, občianskou spoločnosťou a partnermi na
miestnej úrovni. Stanovuje úlohu občianskej spoločnosti „...v partnerstve s verejnou
správou ... dohliadať nad nakladaním s verejnými prostriedkami...“ V úvodnom
texte kapitoly na s.
52odsek začínajúci na „V súčasnosti existuje nedostatočná...“ žiadame doplniť
popis mechanizmu zabezpečujúceho efektívne naplnenie tejto úlohy, ako
zabezpečenie efektívnej účasti MNO na implementácii Politiky súdržnosti,
vrátane referencie na Systém riadenia a kontroly na programové obdobie
2014-2020.
V kapitole 1.1.6.1 „TC 11: Posilnenie
inštitucionálnych kapacít orgánov verejnej správy a zainteresovaných strán a
efektivity verejnej správy“ žiadame doplniť k za odsek začínajúci „Medzi kľúčové problémy...“ na s. 53 odsek, ktorý jasne vymedzí, akým spôsobom bude
zabezpečené budovanie kapacít občianskej
spoločnosti. Súčasťou odseku
musí byť vymedzenie nástrojov a aktivít na
technickú a finančnú podporu expertov MVO, koordináciu a komunikáciu v rámci
mimovládneho sektora, ako aj s verejnou správou, určenie, z akého operačného
programu budú financované a výška alokácie na tieto aktivity.
V kapitole 1.3.5 „Národná priorita: Moderná
a profesionálna verejná správa“, podkapitola 1.3.5.1 „TC 11: Posilnenie
inštitucionálnych kapacít orgánov verejnej správy a zainteresovaných
strán a efektivity verejnej správy“, časť 1.3.5.1.1 „Východiskový stav“ žiadame doplniť za odsek začínajúci „Organizácie verejnej
správy...“ na s. 87 odsek o zainteresovaných stranách, špecificky o
občianskej spoločnosti a to tak vo vzťahu k vykonávaniu verejnej kontroly
implementácie politiky, ako aj vo vzťahu k neštátnym poskytovateľom verejných
služieb.
Túto pripomienku považujeme za zásadnú.
Odôvodnenie:
Kvalitná verejná kontrola využívania EŠIF je kľúčová pre ich
efektívne a udržateľné využívanie. Preto je potrebné presne vymedziť
pravidlá, procesy a podporné mechanizmy, ktoré zabezpečia kvalitnú a efektívnu
verejnú kontrolu.
Samotné vytvorenie miesta pre zástupcov MVO v štruktúrach
kontroly a hodnotenia implementácie politiky súdržnosti nepostačuje na
efektívne vykonávanie kontroly. Je nevyhnutné zabezpečiť adekvátnu technickú a
finančnú podporu a vytvoriť rovnocenný pracovný profesionálny vzťah verejného a
občianskeho sektora s jasne vymedzenými právami a povinnosťami.
Ak má Slovenská republika záujem skvalitniť verejnú kontrolu
financií z EŠIF a tým aj efektívnosť využívania financií, tieto
mechanizmy, vzťahy a pravidlá musia byť jednotné pre všetky EŠIF
a teda musia byť jasne vymedzené už v Partnerskej dohode, nie
v jednotlivých OP a iných implementačných dokumentoch. Bez
explicitného pomenovania týchto pravidiel, mechanizmov a nástrojov v PD nie je
možné očakávať vznik reálneho záväzku pre Centrálny koordinačný orgán a
riadiace orgány nastaviť priaznivé podmienky pre pre verejnú kontrolu a
uplatňovanie princípu partnerstva na Slovensku.
PRIPOMIENKA Č. 2: Presne vymedziť rámec a podmienky využitia
globálnych grantov v rámci politiky súdržnosti a stanoviť minimálnu alokáciu
prostriedkov
Využitie globálnych grantov všeobecne upravuje
kapitola 3 „Integrovaný prístup k územnému rozvoju podporovaný z EŠIF, alebo súhrn
integrovaných prístupov k územnému rozvoju na základe obsahu programov“. Žiadame presunutie úpravy
globálnych grantov do kapitoly 2 „Opatrenia na zabezpečenie efektívnej
implementácie EŠIF“ do samostatnej podkapitoly „2.6 Využitie
globálnych grantov“ umiestnenej pred súčasnú kapitolu 2.6 „Súhrn plánovaných opatrení v programoch,
vrátane orientačného harmonogramu na dosiahnutie zníženia administratívnej
zátaže prijímateľov“,
ktorá vymedzí opatrenia na zvýšenie dostupnosti EŠIF pre malých žiadateľov, zníženie miery administratívnej
náročnosti pri uchádzaní sa o finančnú podporu a zavedenie
zjednodušených procedúr preukazovania dosiahnutých výstupov a výsledkov
projektov a vyúčtovania výdavkov.
Podkapitola musí
zahŕňať jasnú definíciu globálneho grantu tematické a územné vymedzenie, zdroje
financovania (ESF a EFRR), ako aj referenciu na dokument, v ktorom budú
vymedzené základné pravidlá a proces výberu sprostredkovateľských orgánov.
Navrhujeme, aby minimálny objem alokovaných finančných prostriedkov na globálne
granty predstavoval 5% celkovej alokácie EŠIF.
Partnerská dohoda
musí taktiež zakotviť pre všetky riadiace orgány povinnosť vypracovať v
spolupráci s partnermi presné vymedzenie implementácie globálnych grantov pre
všetky predmetné prioritné osi a určiť v nich základné parametre vrátane doby
implementácie globálneho grantu, minimálnu výšku globálneho grantu, minimálneho
predpokladaného počtu administrovaných podporených projektov, administratívnych nákladov
sprostredkovateľského orgánu (SORO) na manažment globálneho grantu, minimálnej
výšky nenávratného finančného príspevku, maximálnej výšky nenávratného
finančného príspevku a obdobia implementácie podporených projektov.
Túto pripomienku považujeme za zásadnú.
Odôvodnenie:
Globálne granty zabezpečujú
praktickú aplikáciu rovnosti príležitostí pri realizácii politík EÚ na lokálnej
úrovni, zvyšujú mieru čerpania, informovanosti a podporujú komplementaritu
dosahovania cieľov. V SR už v tejto oblasti existujú príklady dobrej praxe
z blokových grantov pri implementácii Nórskeho finančného mechanizmu
(NFM), Finančného mechanizmu EHP a Švajčiarskeho finančného mechanizmu
(ŠFM).
Aby bola zabezpečené reálne
uplatnenie a kvalitná implementácia globálnych grantov, PD musí jasne stanoviť
povinnosti CKO a RO vo vzťahu k nastaveniu implementácie globálnych grantov a
zabezpečiť účasť expertov na tomto procese.
PD musí taktiež jasne stanoviť
minimálnu hranicu prostriedkov alokovaných na globálne granty. 5% alokácie
považujeme za adekvátny objem prostriedkov, ktorý je schopný stimulovať vznik
kvalitných sprostredkovateľov a etablovať tento nástroj ako rovnocennú formu
implementácie politiky súdržnosti.
PRIPOMIENKA Č. 3: Posilnenie role nástroja
„Miestny rozvoj vedený komunitou“ (CLLD) pri implementácii politiky súdržnosti
Aplikovanie nástroja CLLD upravuje kapitola 3
„Integrovaný prístup k územnému rozvoju podporovaný z EŠIF, alebo súhrn
integrovaných prístupov k územnému rozvoju na základe obsahu programov“,
podkapitola 3.1 „Opatrenia na zabezpečenie integrovaného prístupu k využívaniu
EŠIF pre územný rozvoj špecifických subregionálnych oblastí“, časť 3.1.1
„Miestny rozvoj vedený komunitou (CLLD)“. Žiadame zvýšiť alokáciu na nástroj CLLD na 10% celkovej
alokácie z EŠIF.
Túto pripomienku považujeme za zásadnú.
Odôvodnenie:
Súčasná alokácia vo výške 30
miliónov eur je absolútne nedostatočná v porovnaní s potrebou finančných
zdrojov na lokálnej úrovni, vo vzťahu k zisteniam analytickej časti PD
venujúcej sa opodstatneniu CLLD na Slovensku, ako aj s nákladmi, kapacitami a
procesmi potrebnými na vytvorenie systému koordinácie s nástrojom LEADER.
Pozitívne skúsenosti s
implementáciou LEADER z mnohých krajín EÚ ukazujú, že CLLD má potenciál
výrazným spôsobom zefektívniť implementáciu operačných programov s územným
zameraním, ako IROP, ale aj priorít spojených s poskytovaním verejných služieb
na miestnej úrovni. Veľkým prínosom nástrojov CLLD a LEADER je, že pri vhodne
nastavených podmienkach predstavujú základ pre dlhodobý rozvoj rozhodovacích a
plánovacích kapacít a štruktúr v regiónoch, ktoré sú kľúčové pre udržateľný
rozvoj regiónov a zvyšovanie ich sebestačnosti a stability.
Všetky pripomienky majú charakter
zásadnej pripomienky. V prípade, že Úrad vlády SR nevyhovie niektorej z pripomienok, ktoré sú súčasťou tejto hromadnej
pripomienky, požadujeme uskutočnenie rozporového konania,
na ktoré budú písomne pozvaní nasledovní zástupcovia verejnosti:
Miroslav
Mojžiš, Stromová 44, 83101 Bratislava, mojzis@priateliazeme.sk
Daniel
Lešinský, Záhonok 19, 96001 Zvolen, lesinsky@changenet.sk
Branislav Mamojka, Heydukova 25, 81108 Bratislava, mamojka@nrozp.sk
Danica Hullová, Štúrova 1, 96261, Dobrá Niva, hullova@cvno.sk
Helena
Woleková, Legionárska 13, 83104 Bratislava, wolekova@socia.sk
POZNÁMKY / vaše reakcie
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
9.2.2014 13:35 | Ivan Poljak
súhlasím s predloženým materiálom bez pripomienok
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
6.2.2014 12:28 | Veronika Kopúnková
súhlasím s navrhovanými pripomienkami
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
5.2.2014 14:34 | lenka ulašinová
súhlasím s navrhovanými pripomienkami
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
5.2.2014 14:19 | Zuzana Cingeľová
súhlasím
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
5.2.2014 11:57 | Veronika Štefančíková
súhlasim s navrhovanými pripomienkami!!!!!
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
5.2.2014 11:00 | anna szuhova
súhlasím s navrhovanými pripomienkami
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
5.2.2014 10:22 | Vojtech Antosovsky
Suhlasim s navrhovanymi pripomienkami
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
5.2.2014 01:07 | Peter Toman
Stotožňujem sa z pripomienkou, teda súhlasím.
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
4.2.2014 13:07 | Jaroslav Tešliar
súhlasím s navrhovanými pripomienkami a pripájam sa k formulovaným požiadavkám
pozdravuje
Jaro Tešliar
Ad: Hromadná pripomienka za efektívne, otvorené čerpanie štrukturálnych fondov za účasti občianskej spoločnosti
3.2.2014 08:34 | Jana Tuhá
s
Pridať reakciu:
Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.
|