spájame ľudí, ktorí menia svet
Kampane
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
  Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE

Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu (SAPI) k novele zákona č. 309/2009 o OZE a KVET zaujíma nasledovné stanovisko:


Vládna novela zákona obsahuje 29 bodov zmien, a zjednodušene povedané nie je to novela, ale zásadná zmena. Do zákona zavádza také zmeny, ktoré prakticky znemožňujú použitie obnoviteľných zdrojov energie či už pre podnikanie alebo aj pre bežné použitie.

I napriek celosvetovému trendu na rozširovanie podielu OZE v energetike a bežnom používaní sa Slovensko touto novelou vracia do čias kedy OZE nebolo prakticky používané. Z nášho pohľadu by bolo pre predkladateľa jednoduchšie celý zákon o OZE zrušiť, podstata by bola tá istá ako s “novelizáciou”.


 Niekoľko zásadných bodov, ktoré to dokazujú a sú (ne)odborne najvypuklejšie:

  1. Pri elektrine vyrobenej zo Slnka a vody sa limity na OZE zmenšujú, avšak pri KVET (zväčša spoluspaľovanie uhlia a biomasy) sa limit zvyšuje.

  2. Novela navrhuje zmeny v definícii inštalovaného výkonu, ktorý SAPI pred pol rokom kritizovala a požiadala o vysvetlenie MH SR. Samotné MH SR ako terajší predkladateľ a spolu s ním aj SIEA súhlasili s naším, logicky a technicky správnym vysvetlením tohto pojmu. Ako je možné, že tí istí úradníci o pol roka tvrdia, že čierne už je biele? Ide len o jednoznačnú snahu napĺňať štátny rozpočet pomocou pokút a retroaktívne šikanovať občanov tejto republiky. Podstatný fakt, na ktorý Vás chceme upozorniť je, že - kvôli kontrole inštalovaného výkonu URSO už 2x robilo kontroly na všetkých FV elektrárňach na Slovensku za peniaze daňových poplatníkov, okrem jedného medializovaného prípadu sa žiadne pochybenia nenašli v ďalších 1383 FV elekrárňach a výsledky kontrol neboli doteraz zverejnené. Ako je možné, že URSO nemusí zdôvodniť a dokázať na základe prevedených kontrol, že došlo k reálnym pochybeniam?

  3. Novela znemožňuje pripojenie OZE cez miestne distribučné spoločnosti - v praxi to znamená, že akýkoľvek OZE musí byť pripojený iba do troch celoslovenských distribučných spoločností (podľa zákona označené ako RDS). V priemyselných areáloch, kde zväčša sú takéto miestne distribučné spoločnosti a súčasne aj množstvo firiem, tieto nebudú mať možnosť si pre svoju spotrebu vyrobiť obnoviteľnú energiu. A ak áno, tak za neprimeraných technických a ekonomických okolností. Tu sa filozofia OZE - vyrábam a spotrebúvam na mieste - úplne stratila v prospech štandardnej energetiky. Je to trestanie za snahu zlepšovať svoju energetickú a ekonomickú bilanciu. A podpora monopolov.

  4. Najširšou časťou tejto novely je časť obsahujúca sankcie. Sankcie, ktoré sú za veci, ktoré majitelia urobili správne, ale v čase iného znenia. Je to ako keď od zajtra začne platiť zákon, že jazdiť sa môže už len na drevených pneumatikách, ale v minulosti boli povolené aj gumené. Avšak všetci tí, čo v minulosti jazdili na gumenných, hoci to bolo povolené, teraz zaplatia pokuty. Presne o tom sú body 14. obsahujúci nový § 3b a 26. obsahujúci nový § 12b. Slovenská republika za toto riskuje veľmi početné súdne spory - niekoľko stovák (minimálne 450) v prípade, že URSO začne tieto sankcie na už postavené FV elektrárne aplikovať, čo bude mať dosť značný vplyv na štátny rozpočet, napriek tomu, čo tvrdí dôvodová správa.

  5. Nasledujúca pripomienka je proti spôsobu riešenia tejto novely: v dôvodovej správe zákona sa píše: “Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, rozpočet obcí a vyšších územných celkov, nebude mať finančný, ekonomický, environmentálny vplyv a ani vplyv a zamestnanosť a životné prostredie.”. Avšak k zdôvodneniu nutnosti skráteného legislatívneho konania je niečo iné: “... aby sa vzhľadom na to, že štátu môžu vzniknúť značné hospodárske škody, uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona”. Preto je na mieste otázka, ktorý z týchto dvoch materiálov je chybný? Podľa nás oba. Predkladateľ navyše zabudol napísať, že v roku 2012 bolo inštalovaných len 3% FV elektrární z množstva v roku 2011 (2011 - 320 MWp, 2012 - 9,5 MWp), cena elektriny ide dole o 3%, aký ma teda FV vplyv na konečné ceny pre spotrebiteľa?

  6. Bod 19 označovanie štítkového výkonu panelov výrobcom elektrickej energie (teda majiteľ FV elektrárne by mal znovu označiť všetky panely novelou v nepresne definovanom rozsahu). To je požiadavka na takej odbornej úrovni, ako by si mal každý majiteľ auta znovu označiť motor svojho auta aký má výkon, napriek tomu, že ho už má od výrobcu popísaný a overený v technickom preukaze.

  7. SAPI zastupuje množstvo firiem na Slovensku. Tieto vytvárajú stovky pracovných miest v tejto oblasti. Skutočný podiel všetkých firiem v SR je samozrejme vyšší. Spolu zastupujeme cez 55 % predajcov komponentov, takmer 67 % realizátorov, inštalatérov a majiteľov FV elektrární. Preto si trúfame tvrdiť, že o tomto sektore máme najlepší prehľad a mali by sme byť prizvaní do diskusie o takýchto zásadných zmenách. Samozrejme o všetkých týchto činnostiach voči sektoru OZE informujeme prostredníctvom EPIA (Európska fotovoltická asociácia) Európsku komisiu v Bruseli.

Dôvodov na námietky a rozporov v tejto novele je podstatne viac. Sú zverejnené na viacerých miestach. Jednou z nich je aj webová stránka asociácie (www.sapi.sk). Vo štvrtok 13. 12. 2012 budeme výhrady verejne prezentovať médiám a budeme informovať o nekompetentnosti a neodbornosti našich politikov a úradníkov. Preto na vás apelujeme aby ste sa na túto problematiku pozreli nezaujato a túto novelu nepodporili a žiadali o jej prepracovanie do úrovne kvality, ktorá je odborne na úrovni a medzinárodne nespôsobí blamáž a škody Slovenskej republike.


Za Slovenskú asociáciu fotovoltického priemyslu (SAPI)

Mgr. Veronika Galeková
riaditeľka SAPI







POZNÁMKY / vaše reakcie
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE
7.1.2013 12:16 | Roman Kanala

Odborná téma si vyžaduje odborné spracovanie. Odborné spracovanie má svoju formu a tou nie je zasvätená polemika plná nezrozumiteľných skratiek a narážok, ale skladá sa v úvode z popisu faktov, uvedenia pojmov a skratiek, a až potom diskusiu o detailoch. Som odborník na energetiku s vyše 25 ročnou praxou, ale nežijem na Zlodejsku, nie som predavač solárnych panelov ani ministerský úradník zahrabaný v paragrafoch a tomuto textu mám problém porozumieť. Ak mám problém textu porozumieť, mám problém ho aj podporiť.
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE - Roman Kanala
7.1.2013 11:46 | Veronika Galeková

Pan Kanala,

vdaka za reakciu. Bohuzial v tomto pripade nie je mozne urobit este jednoduchsiu vyzvu, pretoze je to odborna tema. KVET je kombinovana vyroba elektriny a tepla. Snazili sme sa co najviac to urobit citatelne, ale naozaj novela je napisana tak, ze rozne problemy, ktore nas po jej prijati cakaju su tak zasite do roznych paragrafov, ze treba mat o tejto oblasti aspon trochu prehlad. POdstatne vsak je a to znovu zdoraznujem, ze znemozni rozvoj OZE a to nielen fotovoltiky na SLovensku. A to je pre kazdeho bezneho obcana to najdolezitejsie, namiesto trendov v inych krajinach, my ideme opat rozvijat jadro, uhlie a plyn. Tak aspon takto.
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE
22.12.2012 02:59 | Roman Kanala

Text výzvy je zmätočný. Skratku OZE som už videl, ale čo je to KVET? Prečo sa zverejňujú takéto super erudované texty, ktorým rozumie len niekto, čo má celé dni hlavu v šimľovských papieroch? Prečo tie pripomienky nie sú napísané zrozumiteľne?
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE
18.12.2012 08:45 | Roman Grolmus

Vážení, uvedomme si pár vecí.
Doba, kedy na FVE profitovali úzke cieľové skupiny je už dávno tam tam. Teraz tieto skupiny sa snažia profitovať ďalej na KVET. Ak si dobre pamätáte, nejviac tŕňom v oku boli FVE budované na plochách, ktoré mohli byť využívané na poľnohospodárstvo. Námietka zdanlivo logická, pokiaľ by sme mali nedostatok plôch na pestavanie potravín. No neuváženou podporou KVET ( rozumej najmä BIOplyniek) sadeje to isté, len že sa namiesto potravín pestuje biomasa do BIOplyniek. V čom je teda rozdiel?
Novelou zákona sa však znemožnilo boudovanie FVE aj na pozemkoch, ktoré sa nedajú použiť ani na poľnohospodárstvo, ani na výstavbu. Či sú to rekultivačné plochy skládok, či sú to bývalé vojenské priestory a pod. ( tzv brownfields).
Namiesto toho, aby podpora OZE smerovala výlučne pre tých, ktorí si chcú vyrábať EE iba pre vlastnú spotrebu, podpora opäť smeruje iba do Biznisu.

A k tejto novele:

Najväčším problémom je rýchlosť, s akou je potrebné novelu schváliť. Bez diskusie v odborných kruhoch, bez vysvetlovania, len silou moci.

Nespochybňujem, a tvrdím stále, že neuvážená podpora FV inšpirovaná biznisom v ČR bola a je hrobárom FV priemyslu na Slovensku. Ale toto je druhý extrém. Nezdá sa Vám?
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE
17.12.2012 08:41 | jsw

ad: OZHpsr
ako vzdy sa niekto ozve niekto velmi snazivy a snazi sa porovnavat hrusky s byciklami. Pre informaciu vyssieuvedeneho pana, na Slovensku OZE sa nikdy nepodporovali z dani obcanov. Kategoria "malych zdrojov" nepobera ziadnu dotaciu za vyrobenu energiu. Podpora za vyrobenu energiu pre FV zdroje /okrem spominanych malych zdrojov/ je dnes podstatne nizsia ako napr. pre "bioplynky" a KVET zdroje, a vyrazne nizsia ako su spotrebitelske ceny energie. Nove zdroje uz pri sucasne nastavenych pravidlach sa realne nemaju ako premietnut do spotrebitelskych cien energie, naopak, pomahaju stabilite distribucnych sustav. Navyse, bez fig sa asi dotycny pan asi zaobide ale som zvedavy ci sa zaobide bez elektrickej energie.
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE
13.12.2012 12:09 | OZHpsr

Súčasná podpora fotovoltiky na území Slovenska má také isté "rácio" ako by bola podpora pre poľnohospodárov na pestovanie fígovníkov (pravdaže aj s garantovanými 3 násobnými cenami pre výkup ich plodov - fíg). Skrátka ste v nesprávnom tzv. neudržateľnom biznise, do ktorého bez rozsiahlej štátnej podpory, prideľovaných EU fondov na ich výstavbu (pravdaže z daní nás všetkých), by pri financovaní za vlastné,nikto aspon s trošku rozumom nešiel.
Ad: Pripomienky k novele zákona 309/2009 o OZE
12.12.2012 13:46 | Daniel Cabicar

Moj nazor je,ze nech nechaju novelu urobit odbornikom od fachu a nech to nerobia ludia ktory sa tomu nerozumia.nech ju proste vypracuje
SAPI a bude to aj dost odborne.S pozdravom Cabicar.



Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Vypočítajte: "Desať plus 8".


 

Kampaň bola ukončená.

Prehľad podporovateľov

  » Vaše reakcie (7)

 



Súvisiace témy:
Ekonomika
Štátna správa
Právo
Energia



REKLAMA



 



CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS