spájame ľudí, ktorí menia svet
Kampane
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
  Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov

Cieľom štrajku je budúcnosť našich detí

Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku. Zastavme diskusiu 5-vs-10% zvyšovania platov a sústreďme sa na to, aby sme mali v roku 2020 kvalitných učiteľov pre budúcnosť našich detí


Otvorený list ministrovi školstva Dušanovi Čaplovičovi a predsedovi Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku Pavlovi Ondekovi

V Bratislave, 29. novembra 2012

Vážený pán Čaplovič, vážený pán Ondek,

štrajk učiteľov nie je len zápasom učiteľov za svoje práva, ale v prvom rade je zápasom o budúcnosť vzdelávania. Aby deti na Slovensku mohli v živote uspieť, potrebujú v globalizujúcom svete kvalitné vzdelanie. A to bez kvalitných a motivovaných učiteľov nebude možné.

Diskusia o zvyšovaní platov nás, žiaľ, doviedla do slepej uličky a máme odôvodnenú obavu, že zo školstva odídu ďalší mladí učitelia a staršia generácia pedagógov ostane zatrpknutá a bez energie. Takýto scenár by bol vážnou ranou pre budúcnosť vzdelávania na Slovensku.

Aby sme nenapáchali nenapraviteľné škody, žiadame Vás zastaviť nedôstojné naťahovanie o zvýšenie platov 5-vs-10%, ktoré budúcnosti školstva nepomáha.

V tejto situácii považujeme za potrebné pripraviť dlhodobú stratégiu kvalitného učiteľa v kvalitnej škole s cieľom, aby bolo v roku 2020 povolanie učiteľa atraktívne a najschopnejší ľudia sa mohli stať a ostať učiteľmi.

Aby sa táto stratégia mohla začať napĺňať aj v dnešnej náročnej ekonomickej situácií, navrhujeme 3 priority:

  • Vynikajúci študenti by mali študovať učiteľstvo
  • Garantovať každoročný nárast financií do školstva a do platov učiteľov
  • Optimalizovať súčasnú sieť škôl a počet učiteľov smerom k štandardom EU

V rámci jednotlivých priorít navrhujeme otvorene pomenovať súčasný stav a zaviazať sa ku konkrétnemu merateľnému cieľu. Situáciu vnímame nasledovne:


1. Vynikajúci študenti by mali študovať učiteľstvo

Až 12% študentov by sa dnes chcelo stať učiteľmi, no pre nízke finančné ohodnotenie si vyberajú štúdium iného smeru. Povolanie učiteľa preto je prvou voľbou len pre 1% študentov. Univerzity pripravujúce učiteľov tak prijímajú každého, kto sa prihlási. Toto je neprijateľné.

Žiadame zrealizovať štúdiu potreby učiteľov na Slovensku do roku 2020 a vytvoriť motivačné štipendiá pre najlepších študentov prichádzajúcich študovať učiteľstvo.

Žiadame, aby sa stanovil a pravidelne vyhodnocoval nasledovný cieľ: Zvýšiť pomer prihlásených a prijatých študentov na učiteľské odbory zo súčasného stavu 1:1 na aspoň 3:1


2. Garantovať každoročný nárast financií do školstva a do platov učiteľov

Dnes plat učiteľa dosahuje len 45% platu iných vysokoškolsky vzdelaných ľudí (v súčasnosti je plat VŠ vzdelaných ľudí 1700 EUR). V iných krajinách OECD je plat učiteľa obvykle vo výške 70-90% iných profesii s VŠ vzdelaním do roku 2020.

Žiadame, aby sa vláda zaviazala garantovať každoročné zvyšovanie platov učiteľov o vopred jasne stanovenú minimálnu výšku do rokov 2016 a aj s výhľadom na rok 2020.

Žiadame, aby sa stanovil a pravidelne vyhodnocoval nasledovný cieľ: Zvýšiť priemerný plat učiteľa v porovnaní s platmi iných vysokoškolský vzdelaných ľudí zo súčasných 45% na aspoň 70%


3. Optimalizovať súčasnú sieť škôl a počet učiteľov smerom k priemeru OECD.

Na Slovensku máme v priemere jedny z najmenších tried v OECD. Zavedením minimálnych veľkostí tried v jednotlivých typoch škôl, by bolo možné optimalizovať počet škôl a tried a získať financie na zaplatenie učiteľa.

Žiadame optimalizovať počet škôl a učiteľov a garantovať, že všetky usporené prostriedky z optimalizácie budú investované do vyšších platov a odmien učiteľov.

Žiadame, aby sa stanovil a pravidelne vyhodnocoval nasledovný cieľ: Prispôsobiť počet učiteľov na žiaka na úroveň priemeru krajín OECD.


Aby sme upokojili napätú atmosféru v spoločnosti, na školách a medzi učiteľmi a dali jasný signál celej spoločnosti o dôležitosti vzdelania, navrhujeme Vám nasledovné kroky:
  • Podpísať memorandum o spoločnej vízií „Aby bolo povolanie učiteľa atraktívne a najlepší študenti chceli a mohli byť učiteľmi“
  • Vytvoriť do konca roka 2012 ku každému bodu memoranda zmiešané pracovné komisie, zložené z odborníkov na ministerstve, zástupcov učiteľov a odborníkov z tretieho sektora
  • Vypracovať do apríla 2013 v jednotlivých skupinách návrh konkrétnych krokov
  • Každých 6 mesiacov realizovať odpočet cieľov ministerstvom školstva


Signatári otvoreného listu „Učiteľ 2020“

A. Banášová, moderátorka
M. Barancová, prezidentka Slovenskej komory učiteľov
S. Boledovič, spoluzakladateľ občianskeho združenia Manageria
B. Brestenská, riaditeľka Asociácie projektu Infovek
P. Demeš, občiansky aktivista
M. Hvorecký, spisovateľ
M. Meško, spoluzakladateľ Martinus.sk
A. Petáková, predsedníčka Združenia samosprávnych škôl Slovenska
E. Polgáriová a E. Liptáková, učiteľky z Dobšinej
P. Sadloň, prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Slovenskej republiky








POZNÁMKY / vaše reakcie
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
14.6.2013 08:56 | kika

dobry den volam sa kristina nesuhlasim s vyhadzovani
mladich uciteliekvlebo nam rozumeju viac ako tie starsie vedia ako sa uci teraz a vedia ake je to narocne. daj nasutriednu chcu vyhodit a je to najlepsia ucitelka na svete prosim vas nevyhadzujte ich sprotivite tym ziakom skolu teda aspon nasej triede. s kde si teraz v dnesnej dobe najdu pracu a este k tomu na tomto blbom slovensku dakujem.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
14.6.2013 08:35 | kovarova

dobry den!
som pani riaditelka a rozhodne suhlasim s tymto navrhom aby sa spajali triedy a aby odisli tie mlade ucitelky bez praxe!
dovidenia
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
13.6.2013 21:27 | Lenka

Dobry deň, pán minister
Mam 11rokov a myslím si že aj ja mam právo vyjadrit svoj názor?! Ja teda rozhodne nesuhlasim s nápadom vyhodiť mladych ucitelov! V com by to pomohlo? No v ničom . Týmto návrhom skôr dokazujeme hlúposť nášho rozmyslania(nic v zlom)! Som piatacka mame úžasné triedu pani učiteľku. Mame ju prvý rok a vďaka tomuto návrhu uz asi posledný.:( Našu triedu učí veľmi veľa mladych pani učiteliek, pánov ucitelov lenže problém je v tom že vy ich chcete vyhodit! :(. Vy si asi myslite že starý učitelia nám dávajú vzor..lenže problém je vtip že je to naopak! Skôr tý mladý nám viacej rozumejú , myslia ako my , sú moderný skratka sú našim aspoň mojim obrovským vzorom. No sak koli tomu návrhu čo ste podali , stratime vzor.:( A to som si myslela že nám chcete dobre!? Prepacte Ak som otravovala,lenže som chcela vyjadrit svoj názor a povedať ako to cítime my žiaci.. Naozaj by som vás chcela poprosiť aby ste zrušili tento návrh na vyhodenie našich vzorov (mladych pánov a pani učiteliek ucitelov) ! Keby sa tento moj návrh prestúpil a náhodou by bol schválený aby ste zrušili ten naozaj neprakticky návrh , tak Vám veľmi ďakujem. :)
A ak nie tak som chcela iba poukázať na to že aj my žiaci chceme a potrebujeme vyjadrit svoj návrh.
S pozdravom vaša asi najmladšia pisatelka Lenka.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
1.3.2013 21:34 | jozef kalapos

Stačí, aby učiteľ urobil len toľko, koľko stihne v pracovnej dobe a ani štrajkovať netreba.
Doma robia ďalšiu smenu na súkromnom počítači, používajú svoje súkromné vybavenie- tlačiareň, počítač, internet. Ochudobňujú rodinu o voľný čas v prospech vyučovacieho procesu. Sú to otroci svojho povolania.
Prečo nemá každý učiteľ v škole svoj notebook? Kto im zohľadní tie doma odrobené nadčasy do neskorích nočných hodín?
Velkosti tried
3.1.2013 15:10 | Tibor Patay

Ďakujem pekne za odpoveď, priznám sa, nečakal som to :)

Pán Boledovič, ako Vám veriť, keď krivíte štatistiky ako Vám to vyhovuje?

"Pre predstavu, priemerný počet žiakov na Slovensku v triede je 17, kým v OECD je to 22 a v G20 až 25 žiakov. (zdroj: OECD Education at glance)"
Pre kontrolu som si otvoril Vami uvádzaný zdroj a pre Slovensko tam uvádzajú 17,8 (čo po zaokrúhlení nijako nie je 17) a pre OECD 21,2 (čo po zaokrúhlení nijako nie je 22). Zámerné uvádzanie nesprávnych údajov z môjho pohľadu diskvalifikuje Kažimíra aj Čaploviča z akejkoľvek serióznej diskusie. Prečo sa do tejto partie tlačíte aj Vy?

Navyše pre druhý stupeň ZŠ tam čítam 20,5 žiakov v triede (pre Slovensko).

Tak ja neviem... A Vaše argumenty s G20 - to sa naozaj musíte porovnávať s Indonéziou, Indiou a Čínou, aby Vám štatistiky vyšli tak ako chcete? Smutné. Čo tak porovnanie s Estónskom, Slovinskom, Ruskom alebo Poľskom? Vtedy sa už ale ťažko hádžu dramatické čísla a nepomáha ani zaokrúhľovanie na nesprávne strany, však?

Nekorektný je podľa mňa aj argument o mercedesoch. Má to znamenať, že krajina so sedemkrát menej výkonným hospodárstvom MUSÍ mať sedemkrát väčšie triedy? Ak by sme chceli mať rovnako zaplatených učiteľov ako v tej bohatšej, tak áno. Ale ak nám stačia platy adekvátne výkonu ekonomiky, veľkosti tried môžu byť prakticky rovnaké, nie? A o to nám ide. Slovenské triedy sú prakticky rovnaké ako všade inde, slovenskí učitelia nie sú zaplatení adekvátne výkonu ekonomiky. To je všetko. Nikto nežiada platy ako v Luxemburgu, lebo na to nemáme. Stačia aj trochu nižšie než v Čechách alebo v Slovinsku (lebo niekde tam sa ekonomicky nachádzame).

Veľkosti tried na prvom stupni (o ktoré sa očividne opierate) sú navyše zdeformované Mikolajom nariadenými (dosť nízkymi) maximálnymi veľkosťami tried. Navyše sa opierate o štatistiku z roku 2010 (posledný rok Mikolaja), kedy sa tieto veci najvypuklejšie prejavili.
Keď sa pozriete do aktuálnejších zdrojov - www.uips.sk/sub/uips.sk/images... (minulý školský rok, aj keď v septembri sa už zbierali údaje aj za tento), nájdete tam 18,36 žiakov na základnej škole, cca 23 na strednej a vyše 25 na gymnáziu.

Celé zle.

Problém slovenského školstva sa podľa mňa nevola "luxusne najmenšie triedy", ale "percento HDP". V TÝCH ISTÝCH OECD tabuľkách sa dočítate, že Slovensko dáva na vzdelávanie najmenšie percento HDP (okrem Indie a Indonézie). Vyššie percento dáva Južná Afrika, Rusko, Brazília, Mexiko... celý vyspelý svet. O Európe ani nehovoriac. Myslím si, pán Boledovič, že rozprávaním o "malých triedach" len zahmlievate skutočný problém - mizerné financovanie slovenského školstva pokiaľ ide o podiel HDP.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
28.12.2012 12:51 | 30 rokov pedagogickej praxe

Jediným riešením je zredukovať počet VŠ, ísť po krku všetkým tým podvodníkom, ktorí predávajú tzv. vzdelanie na množstve ich pobočiek v Hornej Dolnej a Vyšnej Nižnej. Univerzity - resp. to, čo sa tu tak nabubrelo nazýva - opúšťajú absolventi, ktorí by prv neboli skončili ani gymnázium. A potom idú učiť. Ďalšie tunely na odčerpávanie peňazí do vlastnej peňaženky je tzv. kreditné vzdelávanie učiteľov - nemá žiadnu úroveň a žiaden skutočný prínos, opäť je to len formalizmus, honba za kreditmi, aby sa navýšili platy o nejakú tú smiešnu almužnu. Učiteľ na Slovensku, okrem toho, že často na to ani nemá potrebné predpoklady, má príliš vysoký povinný úväzok, aby mohol učiť kvalitne. Na ZŠ žiaci dobre vedia, že sa dostanú bez väčších problémov na akúkoľvek SŠ s maturitou, vedia to aj učitelia, "monitor" už nejako oklamú, aby na ňom nepohoreli a zo základných škôl posielajú na stredné deti, ktoré pomaly nevedia ani čítať, písať a počítať. Diskutovať sa dá aj o kvalite inšpektorov, ktorých by sme my z praxe, chceli vidieť "pracovať s materiálom, ktorý máme k dispozícii" - a potom by sme im "otestovali" výsledky:-).

Kým bude vzdelávanie "bizňis" pre niektoré skupiny ľudí, nišč sa nezmení. To by azda mala pochopiť aj slečna Adela.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
28.12.2012 12:50 | 30 rokov pedagogickej praxe

Tento otvorený list opäť navrhuje riešenia, ktoré sú úplne vedľa. Jediným riešením je zredukovať počet VŠ, ísť po krku všetkým tým podvodníkom, ktorí predávajú tzv. vzdelanie na množstve ich pobočiek v Hornej Dolnej a Vyšnej Nižnej. Univerzity - resp. to, čo sa tu tak nabubrelo nazýva - opúšťajú absolventi, ktorí by prv neboli skončili ani gymnázium. A potom idú učiť. Ďalšie tunely na odčerpávanie peňazí do vlastnej peňaženky je tzv. kreditné vzdelávanie učiteľov - nemá žiadnu úroveň a žiaden skutočný prínos, opäť je to len formalizmus, honba za kreditmi, aby sa navýšili platy o nejakú tú smiešnu almužnu. Učiteľ na Slovensku, okrem toho, že často na to ani nemá potrebné predpoklady, má príliš vysoký povinný úväzok, aby mohol učiť kvalitne. Na ZŠ žiaci dobre vedia, že sa dostanú bez väčších problémov na akúkoľvek SŠ s maturitou, vedia to aj učitelia, "monitor" už nejako oklamú, aby na ňom nepohoreli a zo základných škôl posielajú na stredné deti, ktoré pomaly nevedia ani čítať, písať a počítať. Diskutovať sa dá aj o kvalite inšpektorov, ktorých by sme my z praxe, chceli vidieť "pracovať s materiálom, ktorý máme k dispozícii" - a potom by sme im "otestovali" výsledky:-).

Kým bude vzdelávanie "bizňis" pre niektoré skupiny ľudí, nišč sa nezmení. To by azda mala pochopiť aj slečna Adela.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
11.12.2012 21:39 | Pavol Varga

Bolek to vystihol, ako obycajne.
Treba system nastavit, aby pritahoval kvalitu - a ta bude produkovat kvalitu. Kto zazil kvalitnu skolu v zahranici, vie o com hovorim.
Ku komentarom ostatnych v zmysle "iba povedal to co davno vieme" - mozno, ale navrhuje riesenia ktore este u nas nikto nevyskusal z dovodov ktore rozdelim do dvoch skupin:
- "lebo sa bojime"
- "lebo nechceme"

Problem je, ze status quo nie je dostatocne zufale, aby stat nieco podnikol - nechcem si ale predstavit, co by sa malo stat, aby sa system vzdal vlastnej vrodenej inercie (napr. dostatocne mizerne vysledky v testoch EU???).
Podporujem a zdielam.
PV
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
7.12.2012 12:38 | Marta Varsányiová

A na to, kde vziať aspoň časť peňazí na zvýšenie platov, by som mala jednoduchý recept:
konečne treba zrušiť nezmysel, že učebnice sú zadarmo. Štát míňa na ne obrovské čiastky, napriek tomu je nedostatok učebníc, pretože toľko financií sa na ne nikdy nenájde. Analýza celého problému je pravdaže, zložitejšia, ak by to niekoho zaujímalo, písala som o tom pred dvoma rokmi v otvorenom liste vtedajšiemu ministrovi:
variaprint.sk/documents/listna...
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
7.12.2012 12:09 | Marta Varsányiová

Mne osobne z otvoreného listu chýba požiadavka na zvýšenie spoločenskej prestíže učiteľa. Dosiahnutie toho, aby učiteľ bol znova pre spoločnosť, pre rodičov, pre študentov autoritou,od ktorého práce závisí budúcnosť krajiny je veľmi zložitá, komplexná úloha. Samozrejme, jedným z indikátorov, ako spoločnosť hodnotí prácu učiteľa, je i výška platu. Plat učiteľov by bol i s tými desiatimi percentami veľmi nízky, čo odzrkadľuje to, ako spoločnosť hodnotí ich prácu. V dnešnej dobe, keď meradlom úspešnosti a autority sú peniaze, nízky plat učiteľov nespôsobuje iba to, že sú (odôvodnene)rozhorčení a roztrpčení (robiť prácu, ktorá je jednou z najťažších, keď človek zápasí s existenčnými problémami, je veľmi ťažké), ale jeho priamym dôsledkom je i podceňovanie a znevažovanie učiteľov. A ešte by som podotkla, že učiteľ nutne musí byť osobnosťou, aby si získal uznanie. Je to zložitý proces, ktorý je ťažko porovnávať s minulosťou, keď talentovaní, ale chudobní chlapci mohli študovať iba ak teológiu. Boli najlepší medzi dobrými, často vedci, spisovatelia, dejatelia: osobnosti, z ktorých mnohí vyučovali na cirkevných školách a študenti si mohli povedať, šťastie, že som mal takého učiteľa. Analýza toho, čo všetko sa odvtedy zmenilo, presahuje možnosti tohto okienka :).
V každom prípade, najvyšší čas, aby vznikali takéto iniciatívy. I keď, tento otvorený list mi pripadá trochu čudný: bojovať za zvýšenie platov tým, že časť pedagógov prepustia? Teda poniektorí z tých, čo to podpíšu, budú možno medzi prepustenými? (Ten priemerný počet žiakov je možno výsledkom nesprávneho výpočtu, nie som matematik, ale vydeliť počet všetkých žiakov počtom všetkých pedagógov asi nebude ten správny postup. Z toho sa dá dozvedieť, koľko žiakov pripadá na jedného učiteľa, ale iste nie to, koľkí sú v triede!)
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
7.12.2012 11:09 | Dana Spurna

Pan Boledovic,

šetrenie zlučovaním škôl síce môže znieť rozumne, ale pri dnešnom spôsobe financovania školstva prostredníctvom normatívu "na hlavu" žiaka vôbec riešením byť nemusí.

Ak by bolo, tak školy, ktoré majú plný stav a maximálne využitých učiteľov, by dnes boli "za vodou" - bohužiaľ nie sú. Aj tam sú učitelia ohodnocovaní nízko, aj tam často chýbajú peniaze na opravy.
Jediné, čo je ich výhodou (voči samospráve) je to, že pravdepodobne nevytvárajú dlhy, ktoré žiadajú po obciach (či VUC) uhradiť.

Aj v prípade, ak sa zlúčia školy, tak z rozpočtu pôjde na školstvo viac-menej rovnaká čiastka. Lebo počet detí sa nezmení.
Jedinou disproporciou, ktorá by mohla znamenať aké-také ušetrenie, je fakt, že na malé školy idú vyššie normatívy (ak má škola menej ako 150 žiakov, tak je výška normatívu o polovicu vyššia ako u školy s viac ako 250timi žiakmi) - zaujímalo by ma, či vôbec niekto vyčíslil, koľko by sa zlúčením ušetrilo (keďže by na žiakov vo vačších - zlúčených školách išli nižšie normatívy) a aká veľká by bola táto čiastka následne prerozdelená medzi všetky školy. To je to číslo, ktoré má význam zrátať.

Lebo na budovách "štát" neušetrí, patria obciam a tie si nimi môžu pomôcť pri vlatnej zadĺženosti - ak sa im podarí budovy predať alebo prenajať. (čo v malých obciach v hladových dolinách neplatí - tam tie budovy práve vďaka pridelovaným normatívom ako tak udržiavajú).

A tu narážame na ďalší problém - obce majú tendencie rušiť nie tie školy, ktoré vykazujú zlé výsledky, ale tie, ktorých budovy sú predateľné. Tj často v centre, v dobrom stave, zrekonštruované, či postavené kvalitne ešte za prvej republiky (keď si prejdete kauzy rušenia škôl v poslednom roku, ich príklady bijú do očí).

Kto im v podobnom jednaní zabráni? Ak nám ide o kvalitu a nie kvantitu - ako zachrániť dobrú školu, ktorú zriaďovateľ zlúči s inou...a presídli na kraj mesta?

Ak chcete, aby vaše argumenty pôsobili seriózne, tak, prosím, najskôr naozaj presne, jasne, s udaním všetkých faktov vyčíslite úspory získané zlučovaním.

A treba oddeliť financovanie hradené zo štátneho rozpočtu a financie, ktoré by mali školám poskytovať obce (cez originálne kompetencie - z podielových daní) a ktoré už teraz často neposkytujú - lebo nie sú zo zákona povinné. (a plátajú s nimi vlastné dlhy).

Pekný deň
Dana Spurná
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
6.12.2012 18:42 | Gabriela Šimová

Podporujem otvorený list.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
6.12.2012 02:07 | Stanislav Boledovič

Dobrý deň pán Patay,

dovolím si s vami nesúhlasiť. To, že v EU je štandardom, že rodina má 2 autá, z toho jeden mercedes, neznamená, že to isté si môžeme dovoliť na Slovensku. Nie. Na Slovensku by bolo pre bežnú rodinu luxusom (na rozdiel od Francúzkej rodiny) mať dve autá a z toho jeden mercedes.
.
My sa nesmieme porovnávať s EU, ale skôr s OECD alebo ešte lepšie s G20.
.
Pre predstavu, priemerný počet žiakov na Slovensku v triede je 17, kým v OECD je to 22 a v G20 až 25 žiakov. (zdroj: OECD Education at glance)
.
Áno, v EU je to podobne ako u nás (18) ale západná Európa je ekonomicky i prioritou vzdelania úplne inde. A najmä - má dobre zaplatených učiteľov. Keď zaplatíme dobre učiteľov, potom riešme menšie triedy, dnes na to nemáme. Tvrdím, že každú korunu musíme dať na plat učiteľa, nie na menšie triedy.
.
Mali by sme sa porovnávať skôr so slabšími krajinami OECD resp. G20, tzn. počet žiakov okolo 23-24.
.
Uvítam prípadne argumenty poukazujúce na nesprávnosť tohto návrhu.
.
Stanislav Boledovič
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
4.12.2012 18:55 | Beata Minarikova

Zamestnanci ZŠ na ul. Komenského 1962/8 v Trebišove vyjadrujú nesúhlasné stanovisko k návrhom vlády SR a považujú ponuku vlády SR za nedostačujúcu. Žiadajú a vyzývajú Radu OZ PŠaV, aby tento návrh vlády SR neprijala a aby naďalej presadzovala pôvodné požiadavky, s ktorými sme vstúpili do štrajku.
S návrhmi, ktoré ponúkla vláda, sa v žiadnom prípade nestotožňujeme. Netýkajú sa požiadavok, ktoré boli stanovené, a obsahujú návrhy, ktoré sklamali naše očakávania.
Zamestnanci ZŠ na ul. Komenského 1962/8 v Trebišove za takýchto podmienok mienia opäť vstúpiť do ostrého štrajku.



Vyzývame aj ostatné ZO OZ, prípadne školy bez zástupcov OZ aby vyjadrili a zaslali svoje stanovisko na vedenie OZ PŠaV k návrhom vlády SR a aby sa medzi sebou informovali o postoji a reakcii v prípade prijatia týchto návrhov.
Navod pre ucitelov, ktori maju seriozny zaujem o skolstvo
4.12.2012 13:35 | Stefan

nechapem, ako moze chciet niekto zvysenie platu, ked sam hovori v tom isto papieri, ze v podstate podava mizerny vykon a o jeho produkt nemaju zakaznici zaujem..
(poriadne si precitajte: gmet.edupage.org/files/Vyhlase...
"..veď žiaci nás neraz svojím postojom presviedčajú. že
jediné, čo ich v škole baví, sú prestávky a nové aplikácie v mobiloch..")

pokial jedine, co sa stane je zvysenie platov, tak jedine, co dosiahneme, ze namiesto lacneho shitu tu budeme mat predrazeny shit. pokial chcu viac penazi, nech povedia, co za to dostaneme! na co potrebuju peniaze?? ako ich pouziju?? skutocne je jedine, co potrebuju iba platy?? lebo pokial su v skolstve take problemy, tak platy nie su to jedine, co potrebuju, potrebuju pomocky, ucebne, vylety, exkurzie, pozyvat externych ludi bla bla bla.. takze pytat iba zvysenie platov je od nich zjavne sebecke, lebo im ide iba o seba a nie o blaho studentov. preco neprotestuju za lepsiu jedalen (alebo mozno sa to fakt od mojich cias tak zlepsilo.. no to pochybujem..).

btw. co sme vytykali samotnemu Grecku? pamatam si to zle, ze tam bolo nejak podozrivo vela prilis dobre platenych ucitelov, ktori nemali poriadne, co robit??

a okrem toho dalsi problem, na ktory poukazuje samotne vyhlasenie - pasivni ucitelia vychovavaju pasivnych ziakov - "všimli ste si, koľkokrát vám my dospelí, vaši rodičia
povieme: to sa nedá, to nezmeníš, s tým si neporadíš?" (to iste vyhlasenie metodovej a to nie je problem iba tejto skolky, ale vacsiny nespokojnych Slovakov)
hladanie spolocneho nepriatela - "spoločný boj dopadne, pretože je to boj
nerovný, možno aj donkichotovský" - to je nejaky pozostatok komunizmu?? vtedy to bol zapad, kapitalizmus, sucha v lete a tuhe zimy?? .. ja to poznam iba z pocutia.. preco jasne nepovedia ako to zlepsit kolko zdrojov na to potrebuju a co z toho vsetci budeme mat?? to by sa s nimi narabalo trochu inac - lenze problem je, ze to nevedia, lebo nerozumeju tomuto svetu a preto ich vacsina studentov, ktori si uz svoj nazor vytvorili ignoruje!
"náhodou nezvíťazíme, nič to, pretože na rozdiel od tých, ktorí
si povedali TO SA NEDÁ, môžeme so vztýčenou hlavou povedať ASPOŇ SME
TO SKÚSILI." .. to netreba komentovat.. iba plakat.. s takymito ludmi si Slovnesko nebude moct dovolit vyssie platy ucitelov ani v roku 8500 .. jedine riesenie je ako s kazdou krachujucou spolocnostou - nechat skrachovat, vyhodit zamestnancov a zalozit novu, ktora je napojena na potreby sucasneho sveta!
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
3.12.2012 21:20 | Milan Antaš

Iba ste popísali dávno známe fakty. Anarchia v školstve sa na základe vašej výzvy odstrániť nedá, pretože opäť ponúka iba čiastočné riešenia a nakoniec - opiera sa o chybné východiská, nepoznajúc realitu slovenského školstva s výnimkou blízkeho okolia Bratislavy. Niekedy mám pocit, že chodíte so zaviazanými očami a ušami zaliatými voskom.
Ad: Učiteľ 2020: Nové východisko zo štrajku - Otvorený list ministrovi školstva a predsedovi odborov
3.12.2012 20:09 | paso

nerealne, cela vlada je jedna nefektivna firma riadena skorumpovanymi zlodejmi ktorych nezaujimaju problemy strednej vrstvy
Ad: Výborný učiteľ pre naše deti - Otvorený list ministrovi
30.11.2012 07:51 | Tibor Patay

Žiaľ, s tým tretím bodom ste to zbabrali - dnes už celé Slovensko vie, že "luxusne najmenšie triedy v EÚ" sú klamstvom.

Dokonca sa zdá, že opak je pravdou -
www.rozhlas.sk/Europska-komisi...

Škoda inak výbornej iniciatívy :(



Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Vypočítajte: "Desať plus 8".


 

Kampaň bola ukončená.

Prehľad podporovateľov

  » Vaše reakcie (18)

 



Súvisiace témy:
Školstvo
Vzdelávanie
Štátna správa



REKLAMA



 



CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS