spájame ľudí, ktorí menia svet
Kampane
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
  Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách

My, podpísaní občania Slovenskej republiky, vyjadrujeme svoj nesúhlas s navrhovanou novelou zákona č 131/2002 Z.z. o vysokých školách, predloženou Vládou Slovenskej republiky do NR SR dňa 21.09.2012, hlavne s navrhovaným znením paragrafov §52 ods.3, §53 ods.4, § 54 ods.2, §62 ods.2 uvedeného zákona, ktoré zavádzajú rozdielne podmienky v dĺžke absolvovania rovnakých študijných odborov pre študentov externého a denného štúdia a diskriminujú tak študentov externého štúdia.

Žiadame Prezidenta Slovenskej republiky a poslancov Národnej rady Slovenskej republiky o podanie rozporu na Ústavnom súde Slovenskej republiky a preskúmanie súladu vyššie uvedených paragrafov s Ústavou Slovenskej republiky. Súčasne žiadame o odloženie účinnosti novely zákona až do právoplatného vyjadrenia Ústavného súdu Slovenskej republiky.

Odôvodnenie: Predkladaná novela zákona č.131/2002 Z.z. o vysokých školách, zavádza znením paragrafov §52 ods.3, §53 ods.4, § 54 ods.2, §62 ods.2 bezprecedentnú a neprípustnú diferenciáciu podmienok pre vzdelávanie a diskrimináciu jednej skupiny občanov a je tak v rozpore s čl. 12 ods. 1, čl. 13 ods. 4 a čl. 42 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.

Petíciu podáva:
Jakubčík Tomáš, Tatranská 302/18, Považská Bystrica

Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách na Facebooku







POZNÁMKY / vaše reakcie
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
3.1.2013 16:00 | Richard Seges

Pán Kanala,
na to, že ste učiteľom na vysokej škole, resp. univerzite, vaše príspevky do diskusie sú na úrovni toho najprimitívnejšieho krčmového ožrana.
Viete mi prosím vysvetliť ako je to možné?
Ďakujem
Ad: Petícia proti poctivému štúdiu na vysokých školách
13.11.2012 11:09 | Roman Kanala

Aj nový údaj s rokom akejsi udalosti je nesprávny. Ak nemáme fakty, tak si ich vymyslíme. Ak máme fakty, tak ich aj tak nevieme interpertovať. Takže tu máme prácu s faktmi: nedostatočná. Nečudo, že sa takí snažia podliezť latku. Študovať poctivo by asi nešlo.
 
Nepáči sa Vám, kam sa začala diskusia uberať? Diskusia je živá vec schopná samostatnej existencie, nezávisle na Vašej vôli? Neboli ste to Vy, čo ste tu začali lustrovať a vyťahovať osobné veci? Takže tu máme logické myslenie: nedostatočná.
 
Študentov na univerzite beriem ako mladších kolegov, lebo tí robia všetko, aby sa mi jedného dňa podobali. Študujú, pracujú, myslí im to, sú dobrí. Niekedy aj lepší, ako ja. V programovaní a v matematike je lepšie mať čerstvú myseľ. Vtedy sa teším. Diaľkové štúdium v tých oboroch nie je možné.
 
Študenti na ekonomickej nebudú ako ja, nemajú na to. Tiež pracujú veľa, ale im to veľmi nemyslí. Nevadí. Na školu šli, lebo chcú zarábať veľa peňazí. K tomu netreba veľa rozumu, stačí vytrvalosť a odhodlanie. Budú z nich bankári, účtovníci, poisťováci, traderi a budú zarábať viac, než ja. Tak je to správne. Budú na seba brať zodpovednosť a budú pracovať veľa a tvrdo. Síce si nebudú klásť otázky o zmysle a o smere a hľadať nové, neobvyklé riešenia, ale budú spoľahlivé koliesko v stroji. Študujú buď na dennom štúdiu, alebo večerne popri zamestnaní. K tomu treba veľa statočnosti, síl a výdrže, lebo štúdium je o rok dlhšie, aby sa kompenzovala nižšia hustota absorbovaných informácií.
 
Vy nie ste ani jedno, ani druhé. Ste hlboko pod. Neštudujete ani na dennom, ani na večernom štúdiu. Akože študujete diaľkovo. To znamená, že ak to zvládate s rovnakou dĺžkou štúdia, niečo nie je v poriadku. Potom by bolo treba buď denné štúdium zahustiť a skrátiť o rok, lebo nemá cenu roky chodiť do školy, aby sa človek len nudil. Áno, viem o takých školách, kam sa chodí len si pospať a rekreovať sa. Je to asi polovica umyverzít na Zlodejsku po zlodejsky.
student.dnes24.sk/komentar-na-...
 
Bakalár Richter získal jediný doklad čestne, a to výučák z Moraviec. Už maturitu dostal rozhodnutím strany. O jeho bakalárskom diplome kolujú legendy, nie je jasný ani rok, ani predmet jeho práce. Magorát si kúpil u Mamojku a doktorák si kúpil už mesiac nato. Podobne aj Doktor Fígeľ sa za svoj pytul hanbí. Má za čo. Aj ten potrhlý lampasák zo špeciálnej prokuratúry. Ak Vám ide o vedomosti a nie len o potrhlý pytul, mali by ste sa snažiť stráviť na škole čo najviac času a absorbovať čo najviac. Nie, Vám ide o pohodlíčko a o jeho zachovanie.
 
Na changenete sa objavujú ušľachtilé a rytierske petície, kde ide o to, pomôcť človeku v nešťastí, o boj proti bezpráviu moci, o spravodlivosť a o vyšší princíp. Občas sa tu objavia aj pokusy o zneužitie, ako buzíci, Cigáni, mečiarčík zo SAV, či ríbezľoví šachisti, ktorí sa chcú hrať na veľkých. Takým neváham dať po ušoch.
 
Áno, máte pravdu, necítim k Vám ani úctu, ani rešpekt, ani nič pozitívne. Ste blicant a pirát, čo chce pytul so zľavou a chce udržať stav, kde sa systémovo podlieza latka. K tomu zneužijete changenet na kampaň, ktorá nebojuje za žiadnu veľkú vec, ani sa Vám nedeje žiadna objektívna ujma. Len by ste museli pracovať poctivo a svoj pytul si zaslúžiť. Taký si má zaslúžiť obdiv a podporu?
 
Pozrite, koľkí Vás podporili. Ostatní to asi vidia podobne, ako ja.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
8.11.2012 10:51 | Tomáš Jakubčík

Pán Kanala,presne tento typ odpovede som od Vás očakával. Plný pohŕdania a dešpektu.
Informácia o Vašom odchode z Československa vychádza z Vášho voľne dostupného životopisu. Okej, preklepol som omylom rok 86, od ktorého ste po ukončení štúdia na ČVUT začali spolupracovať s univerzitou v Ženeve. Čiže logická možnosť mi vychádza, že najneskôr od tohto roku, pravdepodobne pôsobíte aj fyzicky mimo. Realita sa môže s uvedeným údajom rozchádzať. To ku tomu "vymýšľaniu" a zlyhaniu logickej pošty.
A máte pravdu, nie je možné vysvetliť všetkým všetko. Nie je to ani mojím cieľom. Ja Váš názor rešpektujem, a presviedčať Vás nepotrebujem, vadí mi však spôsob Vašej argumentácie, ktorý som zhrnul v predchádzajúcom príspevku.
Ale invektív "Ficov volič" si vyprosím.
Viac už nemám k tejto téme čo povedať, svoje argumenty som myslím dostatočne prezentoval v predchádzajúcich príspevkoch, a nemám záujem posúvať túto diskusiu viacej smerom, ktorým sa začala uberať.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
8.11.2012 08:56 | Roman Kanala

Všetko sa dá vysvetliť, ale nie všetkým. Polomozgom to nedôjde, ale to nie je chyba pošty. Trafené polomozgy zagágali. Riešiť namiesto pôvodnej témy osobu vierozvestca je príkladom, že s myšlienkovými pochodmi polomozgov nie je všetko v poriadku. Nie je v poriadku ani práca s faktmi. Polomozgy ak nemajú fakty, tak si ich hoci vymyslia. Možno sa prvé zmienky o mojej osobe na internete vyskytujú od roku 1987, lebo od toho roku som sa na internete vyskytoval ja. Vtedy internet prišiel do Európy a najprv do Ženevy. Ale svet existoval aj pred internetom. Ten údaj nesedí, ale to nie je podstatné.

Nemá cenu riešiť úbohosť polomozgov. Problém ale je, že polomozgy nedostali ani v živote, ani v škole metodologické vybavenie na bežné logické premýšľanie. Takým dávať pytuly je hádzanie periel. Pytul je potvrdenie nejakých duševných schopností. Na Zlodejsku po zlodejsky pytul neznamená nič, lebo zárukou vzdelania nie je. Snívajte si ďalej sny o svojej veľkosti a voľte Fico.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
7.11.2012 23:35 | Ľubica Slováková

Po prečítaní diskusie až žasnem, o čo všetko som prišla, keď som doteraz netušila o existencii pána Kanalu.
Stale si kladiem otázky, ako veci meniť k lepšiemu a teraz som prišla na koreň problému - ako by sme my, polomozgy, diaľkovo vyštudovane za 5 rokov, mohli prísť na to, ako niečo zlepšiť. Takže v tom to bude.
Len potom naozaj nechápem, prečo pán Kanala "zdúchol" za kopečky a nas nevedomých nechal bez poznania.
Teraz vážnejšie, naozaj si myslím, že kvalita absolventa vôbec nezávisí od dĺžky štúdia, ale od jeho kvality a snahy študenta samotného. Predĺženie diaľkového štúdia nezmení nič iné, len obsah peňaženky študujúceho.
Pokojne sa podpíšem menom, nemám s tým problém.
Ľubica Slováková
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
6.11.2012 09:03 | Tomáš Jakubčík

Takže, aby som to zhrnul. Pán Kanala, nad Slovenskom ste zlomili palicu, všetkých ľudí hádžete do jedného vreca, zovšeobecňujete, dovolím si tvrdiť, že ste zbytočne ironický a povyšujete sa. To, že je Váš názor taký aký je, vyvstáva z určitých životných skúseností. Asi máte už trocha skreslený pohľad, keďže od ´87 ste mimo Slovenska. Aj tu sú ľudia, ktorí sa správajú zodpovedne, eticky a morálne. Nie sme len banda zlodejov. Čím skôr toto pripustíte, tým lepšie. Nie len u susedov je tráva zelenšia.
na Zlodejsku je školstvo len amatérsky podvod
4.11.2012 10:13 | Roman Kanala

Doporučujem nasledovný blog Jána Babaríka u Smeho:

Národ zlodejov
streda 31. októbra 2012 07:09

babarik.blog.sme.sk/c/311969/N...
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
4.11.2012 09:56 | Roman Kanala

No vidíte aká ste šikovná. Štátnice ste robili s dennými študentmi. O dĺžke štúdia denných študentov a Vášho štúdia ste nepovedali nič, pritom je to presne ten parameter, o ktorom tu polemizujeme.
 
A právo na názor mám a viem si ho obhájiť. Vaše komplexy Vám nedávajú právo mi čokoľvek predpisovať. Pokúšať sa o to samozrejme môžte, zosmiešnite sa sama.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
25.10.2012 16:08 | Martina Chalachánová

Prepáčte, že sa vôbec ozývam, lebo som podľa Vás (p. Kanala) len polomozog. Vyštudovala som dve vysoké školy formou diaľkového štúdia (učiteľstvo 1.-4. a informatiku). Štátnice som robila s dennými študentmi, žiadne úľavy som nemala. Mám za sebou 23 rokov pedagogickej praxe, z toho 11 rokov v riadiacej funkcii. Moji žiaci robili úžasné veci a naša škola bola známa po celom svete. Ako učiteľka som reprezentovala Slovensko na konferenciách inovatívnych učiteľov vo Viedni, Paríži, Hong Kongu, Brazílii. Som autorkou a spoluautorkou mnohých metodických a odborných materiálov. Toto nepíšem preto, aby som sa chvastala, ale aby ste si uvedomili, že aj diaľkovo študujúci ľudia môžu byť úspešní. Nejde o to akým spôsobom študujete (však obsah štúdia je často "od veci" a na VŠ učí kopec starých, na sebe nepracujúcich pedagógov odtrhnutých od reality, čo 40 rokov učí rovnako) ale či máte o daný odbor naozaj záujem a či na sebe pracujete.
A buďte taký láskavý, nevolajte Slovensko Zlodejskom. My, čo tu žijeme vieme o čom to je a snažíme sa s tým bojovať. Vy, ak si žijete v "ozajstnom štáte" a na Slovensko ste sa vykašľali, nijak mu nepomáhate, nemáte právo súdiť ho. To je čo za "vysokoškolský pedagóg", čo učí na takej super škole a uráža iný štát? Vy ste ten "celý" mozog????
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
24.10.2012 11:26 | Roman Kanala

No a ja učím večerných študentov. To nie je ani denné štúdium, ani diaľkové, ale večerné. Tí ľudia si po práci musia nájsť ešte energiu na prednášky do 21:30 a nie sú ušetrení ani domácich úloh, ani písomnej prípravy, ani semináriek. Ale štúdium im trvá o rok dlhšie. Na Švajčiarsku po švajčiarsky by nik nepristúpil na podvod ako na Zlodejsku po zlodejsky, že im dajú rovnaký diplom, ako denným študentom pri rovnakej dĺžke štúdia.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
22.10.2012 11:06 | Peter Svarinský

Pán Kanala, ste samozrejme vedľa jak tá jedľa, sám momentálne študujem diaľkovo popri zamestnaní. Napriek tomu že máme prednášok/konzultácií podstatne menej ako denní študenti dosahujeme oveľa lepšie výsledky ako spomínaní denní študenti a to samozrejme nemáme žiadne úľavy oproti nim. Ústne aj písomné skúšky takmer vždy až na pár výnimiek absolvujeme s denními študentmi. Každý kto aspoň trochu normálne premýšľa vie, že problémom nieje dĺžka štúdia, ale jeho kvalita a množstvo nezamestnaných s titulmi je len vizitkou štátu, ktorý nedokáže zabezpečiť dostatok pracovných miest. Myslím si, že tu nikoho nedokážete naočkovať Vašim názorom na vec. Pekný deň.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
4.10.2012 08:19 | Roman Kanala

Einstein študoval popri zamestnaní. V Prahe zažínal plynové lampy, potom v Berne robil úradníka na patentovom úrade. Popri tom si písal svoje rovnice a Nobelovu cenu dostal za svoje práce z tohto obdobia, nie za teóriu relativity. Ale to je jeden jediný človek. Možno ste aj Vy len výnimkou a naozaj chcete vzdelanie a nie pytul. Ale koľko je tých ostatných? Tu ide o celospoločenské hnutie v honbe za pytulmi. Predĺženie štúdia externistom je podľa mňa krok správnym smerom. Je to formálny krok, lebo honeľnícka umyverzita sa nestane ozajstnou univerzitou, ale aspoň bude ťažšie školou len tak preplávať.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
4.10.2012 06:35 | Tomáš Jakubčík

Pán Kanala. Od začiatku sa nezastávam samotnej kvality školstva na Slovensku. Je tu celospoločenský problém (nielen so školstvom, hlavne s myslením ľudí), ktorý treba riešiť systémovo, dlhodobo a transparentne. Nie však čiastkovo, bez koncepcie, cez argumenty postavenými na vode, ktoré budú znevýhodňovať jednu skupinu. Pokiaľ nebude cieľom študenta samotné vzdelávanie sa, ale len honba za titulom, vždy sa nájde cesta, ako sa k nemu dostať nepoctivo. Nehádžme však všetkých do jedného vreca.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
4.10.2012 01:27 | Roman Kanala

Máte pravdu, nepoznám znenie novších zákonov na Zlodejsku po zlodejsky a je mi to jedno. Žijem v ozajstnej krajine a pôsobím na ozajstnej univerzite. Tento rok je v Šanghajskom rebríčku na 69. mieste. Na Zlodejsku ani jedna univerzita nie je v top 500. Čím to asi bude? Ja na to mám svoj názor.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
3.10.2012 20:57 | Tomáš Jakubčík

A ešte jednu vec by som rád dodatočne zvýraznil. Doterajšie znenie zákona, nezavádzalo obmedzenie počtu hodín, ktoré vysoká škola, alebo univerzita mohla venovať výučbe v pri externom type vzdelávania. To zavádza až novela zákona. Doteraz počet hodín a kreditov určovala akreditačná komisia podľa konkrétneho odboru. Po schválení novely, i keď by vysoká škola chcela zvýšiť počet hodín na prednášky, tak nebude môcť. Takže, vysvetlite mi, prečo sa teda nešlo spôsobom zvýšenia počtu prednášaných hodín (keď už teda podľa Vašej logiky, viac hodín strávených v škole=viac vedomostí), ale obmedzovaním vysokých škôl?
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
3.10.2012 20:38 | Tomáš Jakubčík

Nuž, evidentne sa vyjadrujete ku problematike bez znalosti konkrétneho zákona, ktorý upravuje dve formy štúdia na vysokých školách a tri metódy.
Takže, zaveďme si v tom jasno. Zákon 131/2002 o vysokých školách, v súčasnej forme pozná:
§60
Formy a metódy štúdia
(1) Študijný program sa môže uskutočňovať v dennej forme štúdia alebo v externej forme štúdia.
(2) Denná forma štúdia je charakterizovaná dennou účasťou študenta na vzdelávacích
činnostiach (§ 51 ods. 2).
(3) Externá forma štúdia je charakterizovaná prevažne samostatným štúdiom a konzultáciami.
(4) Študijný program v oboch formách štúdia podľa odseku 2 a 3 sa môže uskutočňovať
a) prezenčnou metódou,
b) dištančnou metódou alebo
c) kombinovanou metódou.
(5) Prezenčná metóda štúdia spočíva vo vyučovaní v priamom kontakte učiteľa so študentom.
(6) Dištančná metóda nahrádza priamy kontakt učiteľa so študentom komunikáciou
prostredníctvom komunikačných prostriedkov, najmä prostriedkov založených na využívaní
počítačových sietí.
2)Kredity sú číselné hodnoty priradené jednotkám študijného programu vyjadrujúce množstvo
práce potrebnej na ich absolvovanie. Štandardná záťaž študenta za celý akademický rok je
vyjadrená počtom 60 kreditov, za semester 30 kreditov a za trimester 20 kreditov.

V súčasnosti je väčšina externého štúdia prevádzaná kombinovanou metódou. Ako vidíte, aj denné štúdium, môže byť vedené výhradne metódou distančnou, prípadne kombinovanou, takže bez nutnosti priameho kontaktu s učiteľom. Podstatné je však to, že i keď si študent odsedí na prednáškach aj 10 hodín denne, do hlavy mu ešte samo o sebe vedomosti nenaleje. Až následné samo-vzdelávanie, záujem o osobný rast a osobné ciele, určia, ako moc sa štúdiu venuje, a či mu stačí preliezať z ročníka do ročníka, alebo byť odborníkom. A ako mi mnohí potvrdia, vysoká škola sama o sebe, je len určitým odrazovým mostíkom, na ktorom sa dá naštartovať.
Akreditačná komisia je tu práve preto, aby určila, ktorý typ odborov je možné a vhodné študovať externe, takže nie všetky denné, majú svoju externú formu, ako ste spomenuli, s čím súhlasím.
Znevažovanie ekonómie, práva a iných vedných odborov nepomôže. Stále máte niekde hlboko zakorenený odpor a pohŕdanie externými študentmi. Stále operujete tým, že čo externý študent, to ani jeden z nich nemusí ten, ktorý odbor, ako to nazývate odpracovať, ale automaticky získa diplom len za dochádzku a platenie štúdia. I keď, nájdu sa zhnité vajcia v košíku aj tu, ale rovnako vám môžem ukázať peknú kôpku z denných štúdií. Čiže, už naposledy zopakujem to ,čo som písal aj v predchádzajúcich príspevkoch. Samotné predĺženie externého štúdia, nie je spojené s priamo úmerným zvýšením kvality absolventov. To, ako sa študent k samotnému štúdiu stavia a aký kvalitný z neho bude absolvent, závisí od iných aspektov: motivácie študenta, cieľov študenta, jeho osobným nasadením, prioritami.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
3.10.2012 12:28 | Roman Kanala

Vidím, že ste ma nepochopili, asi som to nenapísal dosť jasne. Takže najprv zavedenie základných pojmov. Štúdium je proces nadobúdania poznatkov a vedomostí. Denné štúdium je vykonávanie tej činnosti na plný úväzok 8 až 10 hodín denne. Večerné štúdium je vykonávanie tej činnosti popri práci či skôr po práci, ale stále v kontakte so školou. Diaľkové štúdium je vykonávanie tej činnosti na diaľku buď po starom, korešpondenčne, alebo cez internet. Kontakt so školou je intenzívny len počas pár dní, keď sa študenti zvolajú na povinné konzultácie a kontrolu vedomostí. Čo presne nazývate externým štúdiom, to neviem, lebo zjavne používame iný slovník a nezhodneme sa už v názvosloví.
 
Denné štúdium znamená pracovať na získavaní vedomostí 40-50 hodín týždenne v škole a potom ešte doma. Večerné štúdium je nutne redukované a preto na zachovanie rovnakého rozsahu musí byť rozložené na dlhšie časové obdobie. Diaľkové štúdium je len pár hodín týždenne. Z toho dôvodu je jasné, že seriózne obory sa dajú študovať len na dennom štúdiu, no ekonómia, právo a podobné "vedy" je prípadne možné nechať študovať aj večerne. Diaľkovo sa študuje len pri "formation continue", teda celoživotnom vzdelávaní dospelých, čo je doplnkové vzdelávanie na nadobudnutie najnovších poznatkov pre profesionálov z praxe, čo skončili školu už dávnejšie. Napríklad MBA je možné študovať denným, večerným aj diaľkovým štúdiom, ale nie fyziku či medecínu.
 
Princípom ostáva, že na dosiahnutie nejakého stupňa treba niečo aj odpracovať, nielen platiť školné. Reforma z Bologne zaviedla kredity. Tie by mali byť porovnateľné medzi školami, nie sú. Mali by mať rovnakú hodnotu medzi krajinami, nemajú. O tom by vedeli rozprávať študenti programu Erasmus.

Na Zlodejsku po zlodejsky je problémom najprv to, že kadejaká umyverzita chce byť univerzitou, ale zastaví sa to pri názve. Univerzita by nemala na vstupe akceptovať polomozgy, ale na Zlodejsku po zlodejsky sa všetko dá kúpiť. Vysoká škola by nemala smieť udeľovať doktoráty, ale na Zlodejsku sa dá kúpiť a predať všetko. Všetky diplomy by mali byť štardardnou zárukou nejakých štandardov, nie sú. Neviem si predstaviť, že "externí" študenti mali možnosť pracovať na získavaní vedomostí toľko, ako tí, čo to robili na plný úväzok, ak redukcia hodín nie je sprevádzaná predĺžením štúdia. Že sa Vám to nepáči, to je pochopiteľné, ale Vy do toho nemáte čo hovoriť a tobôž nie o tom rozhodovať. Jedine škola má zodpovednosť za kvalitu diplomov. A štát, ktorému je na hanbu, že štátnu pečiatku rozdal aj honeľníckym učilištiam a sv. Alžbete. Kedysi bol vysokoškolský diplom štandardom. Dnes už treba dodať: vyštudoval externe na sv. Alžbete či v Trenčíne a každému je jasné, ľaľa ho, hochštaplera, odpad.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
3.10.2012 08:14 | Tomáš Jakubčík

Pán Kanala, zareagujem len krátko. Svojou odpoveďou ste mi len potvrdili, to čo som písal vo svojej reakcii. Kvalita absolventov nemá priamy súvis s dĺžkou štúdia.
Opakujem, nechcem aby boli externým študentom poskytované nejaké úľavy na požadovaných vedomostiach. Chcem, aby dĺžka štúdia bola rovnaká. Je už na externom študentovi, ako zvládne štúdium a mal by byť hodnotený podľa zvládnutia štúdia.
Podľa Vášho názoru, čo externý študent, to podvodník a flákač. Poviem Vám narovinu, z duše nenávidím socialistické škatuľkovanie. Aj Vám odporučím, nehádžte všetkých do jedného koša
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
2.10.2012 20:04 | Roman Kanala

Dobrý deň, oceňujem, že ste mali odvahu sa podpísať menom a priezviskom, čo tu robí len málokto. Otázky kvality denných a externých študentov mám z prvej ruky: učil som na škole podobnej vysokej škole ekonomickej aj denných, aj večerných študentov.
 
Na ženevskú univerzitu berú len s maturitou z gymnázia a aj to ešte nie zo všetkých krajín. Československo k nim patrilo, neviem či k nim patrí Zlodejsko a ako dlho tam bude patriť. Ostatní idú na vysoké školy. Vysoké školy môžu dávať vzdelanie a udeľovať najnižšie tituly: bachoráty a magoráty. Doktoráty už nie, to smú len univerzity. No a na takú vysokú školu vezmú každého, kto len chce a má maturitu. Akúkoľvek. Ak má len učňák a nejaké roky praxe, tak ho vezmú tiež. Ale to sú úplné galeje, lebo takí vyučení nevedia ani písať, ani počítať a len tak-tak vedia čítať. Čo s takými, čo nevedia krátiť zlomok a keď majú pracovať so symbolmi, sú stratení. Na Švajčiarsku po švajčiarsky je riešenie: zaplatiť si nultý ročník (pozor, denné štúdium) a získať ekvivalent federálnej maturity. Tá zaručí vedomosti potrebné k štúdiu.
 
Denné štúdium na bachorát trvá tri roky, večerné štyri roky. Počet hodín je ten istý, nároky tie isté, nikto nedostane pytul, ale titul a titul študentov ani tak nezaujíma. Zaujíma ich dostať vedomosti, čo im pomôžu zarobiť peniaze. Tí lepší sa stávajú tradermi a snívajú o prvom milióne v tridsiatke a dôchodku v štyridsiatke. Tí ostatní sa stanú poisťovákmi, účtovníkmi, bankármi. Každý, kto prežije prvý ročník, sa stane hodnotným študentom a svoj záverečný papier si zaslúži obhajobou bachorskej, niektorí aj magorskej práce. Na magorát treba ešte veslovať.
 
Nuž a z čoho píšete sa zdá, že na Zlodejsku po zlodejsky má denné a večerné štúdium rovnakú dĺžku štúdia. To znamená, že sa ošudí počet hodín výuky a že honba za pytulmi je prvoradá a získanie vedomostí sa nepočíta. Veď prečo nie, aj tak sa dá. Ale raz musí prísť deň zúčtovania. Pravda je taká, že v prírode už dnes pobehuje priveľa polomozgov a nedoukov. Spomeňme tak námatkou bakalára Richtera, ktorý čestne získal len svoj výučný list z Moraviec, ktorý ani v životopise nespomína. Alebo ten vygumovaný lampasák, či ako sa volá ten súdruh špeciálny prokurátor. Alebo náš dobrý Fígeľ.
 
Je mi ľúto, ale je to tak: v porovnaní s denným štúdiom majú diaľkári handicap disponibility. To nie je problém školy či školstva, to je ich problém. Škola nemá dávať pytuly so zľavou, lebo študent nemal čas študovať. Škola má garantovať isté konštantné parametre absolventov, ako konzerváreň ručí za obsah toho, čo je v normalizovanej krabičke. Tak trpte a veslujte, ale nežiadajte rovnaký papier ako tí, čo nepodvádzajú a študujú. Chcete nechcete, musíte sa im vyrovnať.
Ad: Petícia proti predĺženiu externého štúdia na vysokých školách
2.10.2012 11:07 | Tomáš Jakubčík

Vážený pán Kanala.
Nikto nehovorí o skracovaní štúdia, okrem Vás, kde si v jednej vete vyslovíte domnienku a hneď v druhej si ju aj potvrdíte. Zatiaľ sa žiadna analýza nezaoberala skúmaním kvality externých a denných absolventov, takže neviem odkiaľ, okrem subjektívneho názoru, beriete podklady na svoje tvrdenie, ktoré má takú váhu, ako tvrdenie "čo absolvent denného štúdia, to hotový, plnohodnotný odborník". Prečo potom ideme riešiť podporu zamestnávania mladých absolventov???
Chcem aby ostali ponechané rovnaké podmienky, hlavne pre tých, ktorí študujú popri zamestnaní. Predĺženie štúdia bude mať z ekonomickej stránky (kvôli spoplatneniu) likvidačný charakter pre veľkú časť študujúcich a neumožní im prístup ku vzdelávaniu. Už vidím, ako si budete chcieť v budúcnosti zvýšiť, alebo rozšíriť svoju kvalifikáciu, tak zamestnávateľ Vám s radosťou umožní študovať 7 rokov. Alebo ako si zabezpečíte prefinancovanie 5 rokov denného štúdia bez príjmu. Prípadne ste za to, aby sa na vysokých školách dalo študovať len hneď po strednej škole? Vysvetlite to tým ľuďom, ktorí si nemôžu dovoliť nepracovať, ale chcú sa naďalej vzdelávať. Nesúhlasím, že samotná dĺžka štúdia má priamy vplyv na kvalitu štúdia ako takého, je tam veľa iných, podstatnejších faktorov. Distančná forma štúdia na Slovensku, ako plnohodnotná náhrada existuje len v zákone na papieri, je možno jeden jediný akreditovaný odbor v tejto forme. Celkovú systematickú reformu školstva uvítam, ale nie čiastkové zásahy, ktoré sú v rozpore s článkami ústavy.



Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Vypočítajte: "Desať plus 8".


 

Kampaň bola ukončená.

Prehľad podporovateľov

  » Vaše reakcie (21)

 



Súvisiace témy:
Školstvo
Vzdelávanie
Štátna správa
Právo



REKLAMA



 



CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS