spájame ľudí, ktorí menia svet
Kampane
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
  Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca

Drevené chrámy – cerkvy v Karpatoch postavili naši predkovia. Sú jedinečným kultúrnym dedičstvom a autentickým prejavom duchovného života a staviteľského poznania Rusínov.

Bohužiaľ mnohé už nestoja na svojom pôvodnom mieste.

Zo sninského okresu boli premiestnené už dva: chrám zo Zboja v roku 1967 do Bardejovských kúpeľov a chrám z Novej Sedlice v roku 1971 do Humenného.

Podobný osud čaká aj drevený chrám Nanebovstúpenia Pána v Šmigovci z roku 1755. Gréckokatolícka cirkev ho chce dať rozobrať, previezť do 230 km vzdialeného miniskanzenu v putníckom mieste Ľutina a tam ho zrekonštruovať.  

Chrám stavali Šmigovčania a obyvatelia blízkych obcí. Svojpomocne. O jeho osude rozhoduje teraz z pozície vlastníka cirkev.

Prečo je záchrana chrámu podmieňovaná jeho premiestnením do Ľutiny? Zachrániť sa dá predsa aj na svojom pôvodnom mieste. Zrekonštruovaný by mohol prispieť k rozvoju obce Šmigovec, k zvýšeniu jej návštevnosti a tak zastaveniu vyľudňovania tohto kraja. Biedny Šmigovec, región Snina to potrebujú oveľa viac ako známe pútnické miesto!

My, Rusíni, obyvatelia a rodáci z obcí regiónu Snina a občania Slovenskej republiky, zásadne nesúhlasíme so zámerom trvalého premiestnenia dreveného chrámu zo Šmigovca do Ľutiny.

Žiadame, aby:

  • Krajský pamiatkový úrad v Prešove zrušil súhlasne stanovisko s trvalým premiestnením chrámu do Ľutiny, pretože toto rozhodnutie je proti záujmom ochrany kultúrneho dedičstva a histórie Rusínov z regiónu Snina,
  • Gréckokatolícky arcibiskupský úrad v Prešove prehodnotil svoj zámer a aby snahu zrekonštruovať chrám v Šmigovci nepodmieňoval jeho premiestnením do Ľutiny, ale pre jeho záchranu a obnovu na pôvodnom mieste podnikol všetky prospešné kroky, napr. aj vyhlásením verejnej zbierky na jeho rekonštrukciu,
  • Gréckokatolícky arcibiskupský úrad v Prešove vrátil farnosti v Šmigovci vzácny ikonostas zreštaurovaný ešte v roku 2009.



Petičný výbor:    
Doc. MUDr. Michal Šteňo, CSc., Prokopa Veľkého 30, 811 04 Bratislava
PhDr. Ľuba Kráľová, PhD., Zlatá Baňa 158, 082 52 Kokošovce
Ing. Michal Kosť, Ladomirová 104, 090 03 Ladomirová
Ing. Daniela Galandová, Staničná 1031/14, 069 01 Snina, dgalandova@gmail.com (kontaktná osoba)

Petíciu podporuje OZ Združenie inteligencie Rusínov Slovenska www.rusyn.sk a OZ Karpatská drevená cesta, www.kdc.sk. 







POZNÁMKY / vaše reakcie
Chrám zo Šmigovca nepremiestnia do Ľutiny
18.6.2012 23:54 |

Gréckokatolícky arcibiskupský úrad v Prešove sa snaží o záchranu dreveného chrámu v obci Šmigovec v okrese Snina. Chrám, ktorý potrebuje okamžitú rekonštrukciu, chceli premiestniť zo Šmigovca na pútnické miesto v Ľutine k miniatúram slovenských a poľských drevených chrámov a tam ho opraviť. Iniciatíva sa stretla s nevôľou širokej verejnosti. Biskupstvo zámer prehodnotilo. ŠMIGOVEC. Vlani v decembri vyhlásili drevený gréckokatolícky drevený chrám Nanebovzatia Pána z roku 1755 v Šmigovci za národnú kultúrnu pamiatku. Gréckokatolícka cirkev sa rozhodla premiestniť ho do skanzenu miniatúr drevených chrámov v Ľutine v okrese Sabinov. Tam ho chcela rekonštruovať. Obec Šmigovec pôvodne súhlasila pod podmienkou, že biskupstvo vráti do obce zrekonštruovaný vzácny ikonostas. Po zistení, že plány biskupstva sú iné, sa obec proti tomu postavila. Petičnú akciu proti premiestneniu chrámu podporilo aj vyše 2 200 ľudí z rôznych kútov Slovenska aj zahraničia. Peter Vološčuk z KPÚ v Prešove uviedol, že úrad petíciu prešetril. Dospel k záveru, že súhlasné stanovisko pamiatkarov ostane v platnosti tri roky od jeho vydania. Cirkev však od zámeru premiestniť chrám napokon upustila. V takom prípade je teda súhlas pamiatkarov už bezpredmetný. Arcibiskup zámer prehodnotil Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak sa stretol so starostom obce. „Chrám sme sa rozhodli ponechať v Šmigovci. Čo bude ďalej, je v štádiu riešenia. Veríme, že chrám sa podarí zachrániť,“ uviedol Ľubomír Petrík, hovorca Gréckokatolíckeho arcibiskupstva v Prešove. „Potešila nás zmena rozhodnutia arcibiskupstva,“ reagoval starosta Šmigovca Michal Pidanič (Smer). „Pripravujeme verejnú schôdzu, na ktorej by sme prediskutovali možné spôsoby našej pomoci pri obnove chrámu,“ povedala nám pani zo Šmigovca. Požiadala nás, aby sme jej meno nezverejňovali. Iniciatíva proti premiestneniu chrámu sa totiž podľa jej slov v obci nezaobišla bez istého napätia. „Šmigovčania vedia viac pomôcť materiálne a svojou prácou skôr, než s peniazmi. Ale hľadáme spôsoby, ako ich získať,“ doplnila. Podľa nej si ľudia význam chrámu pre ich obec uvedomili neskoro. Ale zmobilizovali sa. http://humenne.korzar.sme.sk/c/6421935/chram-zo-smigovca-nepremiestnia-do-lutiny.html
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
19.2.2012 20:56 | Alexander Onufrak

Pro Dusana a Andreios,

vazeny panove. Jak vidzu, ta tota peticia, sto je na neti mat zmysel. Bo uz sja tu zapojili lude, kotry kroky arcibiskupa Babjaka obhajujut. :-) To je dobry, ta len mu povicte, ze lude nesut spokiny z joho riadzinom na Arcibiskupskym urjadi. No my na rozdil od Vas dvoch sme uveli cile svoje meno, zatal sto Vy ne. To len svidcit o tim, ze my mame cestne svidomja na rozdil od Vas. To coho sja panove bojite???? Skratky, hesla, nicky pouzivati dokaze kazdyj, ukazte svoju identitu - chto ste? A okrem toho, com arcibiskup nechoce s Rusinami bisidovati o problemoch kotry mame???? Abo sja bojit toho, jak raz v Labirci vyhlasiv, ze "sja bojav iti do Labirce, zeby sme ho nevybili a ze ostav prekvapenyj, ze sme ho sumni prijali". Ta naj sja nebojit - Rusine to ne zviri, ale serdecny lude s bohatou tradiciou, kulturou i silnou virou v Boha. My si len choceme utrimati toto sto tu dakoli zochabyli nasi predkove - ta naj nam to nebere. Len toto mu odkazte. A isi aj toto, ze kid uz bude pomocnyj biskup na arcibiskupskim urjady v Prajsovi, ta ze koli uz aj biskup pro Rusiniv bude :-)))) Dakuju doperedu za Vasu odpovid
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
13.2.2012 18:51 | Šmigovčania

Pozorne vnímame reakcie viacerých diskutujúcich na tému prenesenia dreveného chrámu z našej obce. Mrzí nás kritika do radov Šmigovčanov (nezáujem a nedostatočná starostlivosť o starý chrám, ap.) Prijímame iba ten diel viny, ktorý nám pripadne po odpočítaní podielu pripadajúceho strane druhej - zástupcom vyšších i nižších inštancií v hierarcii gréckokatolíckej cirkvi. Nemuselo to dôjsť až do tohto stavu...
Nemáme v úmysle vybíjať politický, ani iný kapitál. Náš postoj možno pripísať predovšetkým nedostatočnému interesu o názor občanov a veriacich obce, nedostatočne, oneskorené a možno aj zahmlievané informácie zo strany zodpovedných, ktorí spustili proces prenesenia kostola bez akýchkoľvek informácií o realizovaných krokoch pred touto fázou. Vysoko si vážime osobné zasadenie arcibiskupa Jána Babjaka o záchranu dreveného chrámu a budeme sa usilovať o získanie jeho pomoci pri reštaurovaní tohto chrámu v našej obci.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
13.2.2012 12:55 | Dušan

Samozrejme, že iniciatori tejto peticie sa v tomto probleme angazuju najviac a aj v tejto diskusii. Velku podporu nemate.... Na margo tvrdeni pani Galandovej a najnovsie pani Kráľovej sa musím vyjadriť lebo mi to nedá.

To čo som napísal ohľadne CCEO, tu nemusím nič potvrdzovať lebo je to kódex, ktorý je promulgovaný pomerne krátko od r. 1990. Ciže žiadne stáročne bláboly p. Kráľová. Odkiaľ ste prišli k slovu inkvizícia. Kde to je vidieť v mojich príspevkoch. To skor vy ste napachnuta týmto slovom, ktoré si zrejme casto spajate hned s Cirkvou. Cirkev= inkvizicia. Viete vobec, co je inkvizicia??? Mate PhD. teda mali by ste to vediet. Ak som nieco zacitoval s CCEO, kodexu schvaleneho v roku 1990 dnes uz bl. Janom Pavlom II. tak sudim inkvizicne????? Sa spamatajte.

Ano Cirkev to su veriaci, zlata pani. To su ludia, vsetci, ktori veria v Krista. A On je neviditelnou hlavou tejto Cirkvi. Vy tu idete spochybnovat pravdy, ktore su zakladom Cirkvi od prvych staroci jej vzniku, za ktore zomierali mucenickou smrtou mnohi vyznavaci vtedajsej doby??? Sa spamatajte pani Kraľova!!!

Za aku pravdu zomierate vy??? Ak sa smiem pytat. Namiesto toho organizujete tieto žabo-myšie vojny na internete, lebo VY VIETE AKO SA ZIJE V ROKU 2012. My to podla vas nevieme. Sa spamatajte!!!

Ako mozete tvrdit ze ABU na Smigovskej cerkvi vobec nezalezalo. Skuste si najst stranku drevenechramy.sk . Uz 5. rok bezi projekt cezhranicnej spoluprace s Polskom, ktoreho hl. poslanim je zachrana tychto skvostov na Vych. Slovensku. Takze ABU nevyvija ziadne snahy o zachranu drevenych cerkvi??????

Mozete toto povedat tak psikovi, ktory nechape suvislosti a zavrti s chvostikom a ide si dalej....

Nebyt arcibiskupovho zaangazovania sa v oblasti tejto zachrany, dnes su mnohe este viac v dezolatnom stave. Aj ked vznikli zdruzenia spomedzi ludi, ktore sa tiez snazia a zachranu, MAJORITNY podiel na zachrane, propagacii, drev. cerkvi ma tento projekt iniciovany ABU. Takze tu neprekrucajte veci, ze ABU sa zacalo zaujimat o Smigovsku drevenu cerkov az teraz.

Vase tvrdenia su dychvyrazajuce!!!! Bez stipky studia v oblasti cirkev. prava, bez toho aby ste si nieco pozreli aspon na internete a samostudiom ste si nieco osvojili z toho ake prava ma miestna cirkev, jej hierarcha, spravca farnosti, ake su vztahy v oblasti vlastnictva v cirkvi co moze biskup a co musi, co znamena slovo darovat,......atd. ste sa pustili do tejto debaty.

Ja som si dal tu namahu a cas a pozistoval som si dost vela suvislosti s drev. cerkvami, s ich zachranovanim aj zo strany starostov vo Svidnickej doline, zopakoval som si to co som sa ucil na teologii,......aj ked mozno niektore info som nepochopil spravne.....internet je bohaty zdroj......takze nebojte sa zijem v roku 2012. A som ochotny dalej s vami diskutovat na tuto temu.

Keby ste neboli aspon taki zaslepi!!!!

Arcibiskup si myslim, ze chce spravnu vec - zachranit cirkevny majetok, ktory on spravuje.

Jeden simulovany priklad: Ak by zomrel nejaky dedko, ktory zil v nejakom starom podedenom domceku z konca 19. st. a nemal by dedicov, nikomu by to neprepisal darovacou zmluvou. Tak ten domcek by patril miestnej samosprave. A ak by niektory zo skanzenov ziadal tento domcek o premiestnenie tak co by urobila samosprava samozrejme by s tym suhlasila, tak ako xy-krat to uz bolo urobene.

Ved ak je nejake miesto navstevovane tisickami veriacich ale aj turistov zo SVK ale aj zo zahranicia, tak urobi ta cerkev ovela, ovela viac reklamy pre dane kraje pod Karpatami ako keby ostala tam kde je a v stave v akom je. Nemyslite si?

Hovorite ze cerkov nemozete byt vytrhnuta z prostredia kde vznikla. Viete kolko cirkevnych zazracnych ikon-obrazov bolo po celom svete vytrhnutych z prostredia a poumiestnovanych v galeriach, ci muzeach. A pytal sa vtedy cirkvi niekto na to, ze ci s tym suhlasi?!

Tak teda ak biskup kona vo svojej jurisdikcii; ak vidi ze ludia v danej oblasti nedokazu financne utiahnut opravu danej cerkvi; vidi ze umiestnenim tejto cerkvi v inej viac "obletovanejsej" lokalite dokaze napomoct aj inym chramom, uz len tym, ze dokaze pritiahnut pozornost sponzorov - tak ja v tom nevidim jediny nelegitimny krok.

Mimochodom kolko financnych darov ste vy dali zo svojho vlastneho vrecka na pomoc pre danu cerkev???? (mimo 2% z dani) Mozno som az prilis osobny, ale svojimi nazormi ste ma k tomu popudili.

Kazdy sme povolany k sluzbe (ako pedagog, poslanec, knaz, lekar,...) ale ak clovek zacne viac pozerat na svoje ego stava sa z neho clovek, ktory je sebec a nesolidarny obcan.

A nemyslim si ze arcibiskup ma v umysle konat egoisticky.

A este k p. Galandovej: Nemyslim si ze by ste neiniciovali peticiu proti premiestneniu aj v pripade suhlasneho stanoviska s premiestnenim do Ulica. Po Gorile uz proste politikom neverim. Stale v tom vidim zistne dovody samospravy. Ak mozno nie financne tak urcite dovody prezentacne-predat miestny region.

Potom sa naskyta ina otazka: Preco chcete teraz na ucet cirkevneho majetku prezentovat svoj kraj, ked niekde v BA sa prebera to ze cirkev ma byt odlucena od statu, akokeby nic statu nedala, nezanechala, nezverila ???? Je to na zamyslenie!!!!
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
12.2.2012 08:44 | Roman Kanala

Teraz, keď už ten kostol je oficiálne kultúrnou pamiatkou, je už možné požiadať o podporu na zakonzervovanie toho chrámu. A bude sa dať zhotoviť aj kópia pre Ulič a jedna aj do Ľutiny. A po jednej hoci do všetkých hlavných miest EU. Hlavne ho zo Šmigovca nebrať preč.

Aj keď to s pôvodnou témou súvisí len málo: keď som tam pred pár rokmi bol, všimol som si, ako veľmi chýba cesta z Uble do Uliča. Toto by bol dôležitý rozvojový impulz pre celú dolinu.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
12.2.2012 03:42 | Ľuba Kráľová

30.1. tohto roku som napisala blog (kto chcete, môžete si ho prečítať na adrese: lubakralova.blog.sme.sk/clanok...
Myslela som, že sa nebudem viac zapájať do diskusie o prenose šmigovského kostolíka z jeho domácheo prostredia do cudzieho prostredia, pretože môj názor je z daného blogu zrejmý. No reakcie Andreiosa i v iných fb skupinách ku kauze šmigovského kostolíka - a hlavne pána Dušana ma podnietili k tejto reakcii. Andreios je, pevne verim, možno neznalý veci. Že Šmigovčania žiadali KPÚ v Prešove o zaradenie svojho kostolíka medzi NKP, no krajský pamiatkový ústav ho pre Šmigovčanov medzi národné kultúrne pamiatky nezaradil. Keby už vtedy bol ich kostolík NKP, mohli by naň žiadať gratny. Keďže dlho nebol zaradený medzi NKP, nemohli získať peniaze ani od štátu, ani z erópskych fondov, preto tak dlho chátral. NO keď o to isté žiadal GK ABÚ v Prešove, tak sa odrazu z tohto schátralého kostolíka NKP už stať mohla. V tom je merito problému. Ale dajme tomu, že Andreios je len neinformovaný. No arogancia a dogmatická argumentácia pána Dušana sú až dych vyrážajúce. Človek ani neverí, že sa preňho píše rok 2012! Pán Dušan, čo to píšete? Že veriaci to sú cirkev? To podľa Vás značí, že i keď sa dnešní hodnostári ABÚ v Prešove nepričinili o postavenie kostolíka, tak im cirkevnným právom náleží? Lebo ich veriaci im náležia? A statočnú mestskú poslankyňu Danku Galandovú z čoho to obviňujete? Že sa zaslúžila o vybudovanie cyklotrasy, aby všetky drevené kostolíky v zabudnutom Sninskom okrese, z ktorého i ja pochádzam, boli prístupnejšie pre záujemcov? Veď k "vašim" kostolíkom vedie cyklotrasa, tak veľká vďaka tejto poslanyni! Tým hlbšie sa pred ňou skláňam, že jej korene sú na Orave, no solidarita a cit pre spravodlivosť sú jej imanentnou, vnútorne vlastnou, črtou. Krásna to žena, krásny človek. Podľa istého mladého gréckokatolíckeho farára, myslím, v šmigovskej farnosti, sú Danka Galandová i pani Anna Kornajová (novinárka zo Zemplínskeho Korzára), posadnuté diablom! Čítate správne, i takéto stredoveké slová používajú niektorí GK kňazi. A tak sa pýtam: aj takýchto duchovných vychovávajú dnešné teologické fakulty? Takých, ktorí používajú dogmatický stredoveký slovnik? Aj ak sú to len výnimky, neslúžia fakultám ku cti. Poznám viacerých krásnych, múdrych, rozhľadených gréckokatolíckych kňazov. Vážim si ich najmä vtedy,keď neslovakizujú svojich rusínskych veriacich a vedú liturgiu v ich rodnom jazyku. Ale ten mladý kňaz, ktorý che dnes vyháňať diabla namiesto toho, aby si vážil slobodu prejaveného názoru, k múdrym kňazom akoby nepatril. Ako ani pán Dušan z tejto diskusie. Zo slov pána Dušana vanie zatuchnutý stáročný pach netolerancie a inkvizície. 21. storočie je však storočím civilizácie plurality a slobody myslenia. Plurality názorov, vierovyznaní i nárokov na svoje dedičstvo. A šmigovský kostolík patrí Šmigovčanom, nie cirkevnej hierarchii. Ľuba Kráľová
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
10.2.2012 19:40 | Daniela Galandova

este raz zopakujem: som toho nazoru, ze s premiestnenim akehokolvek kostola na Slovensku ci inej nehnutelnej pamatihodnosti by sa malo uvazovat vzdy len ako s poslednym a krajnym riesenim zachrany. teda z toho vyplyva, ze som aj proti premiestneniu chramu do Ulica. jeho miesto bolo a je v Smigovci. kedze zamer premiestnenia chramu do Ulica sa nedostal dalej ako po pisomnu ziadost o suhlas ABU, a ABU tento suhlas nedal, je bezpredmetne sa bavit o tom ci by sme robili peticiu alebo nie.
Dusan, a co odpoved na moju otazku?
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
10.2.2012 16:23 | Dušan

Panie Daniela,

neodpovedali ste mi na otazku:

Suhlasili by ste s premiestnenim do Ulica, tak ako to bolo v plane minule leto??? Robili by ste peticiu aj v tomto pripade???
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
10.2.2012 00:52 | Daniela Galandova

Dusan, kazdy clovek na tomto svete ma nejaky udel a kazdy by sa mal snazit naplnit ho najlepsie ako vie, bez ohladu na svoje postavenie. zijeme v 21. storoci, mame slobodu slova a nazorov, ktora posuva dobu dalej. diskusie a konfrontacie nazorov sa netreba bat. co myslite, ako by dopadla cela tato zalezitost, keby v jeseni minuleho roku, po doruceni ziadosti Obce Ulič o suhlas ABU s premiestnenim dreveneho kostolika zo Smigovca do Uliča zvolal arcibiskup rokovanie zastupcov farnosti, samosprav z okresu Snina a tretieho sektora?
chramy nie su len sucastou miestnej krestanskej komunity, ale aj sucastou historie danej lokality a regionu. preto s premiestnenim chramu zo Smigovca sa malo uvazovat len ako s poslednym a krajnym riesenim jeho zachrany.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
9.2.2012 16:27 | Dušan

"pretoze dodnes vsetko hradia len veriaci, nie cirkev."

Veriaci su cirkev! Vsetci, ktori uveria v jediného Boha v troch osobách tvoria jednu cirkev. Preto toto vase tvrdenie je irelevantne.

Ono mohli by ste si to vyskusat viest cirkev na takomto velkom uzemi ako je rozloha presovskeho kraja. Plno majetkov, nevysporiadanych veci, vedenie duchov. veci medzi ludom i knazmi a hlavne praca s ludmi ako taka, kde staci jedna chybicka a ten clovek sa uz v cerkvi neukaze. Skuste si to vymenit s o. arcibiskupom. Neverim tomu, ze by arcibiskup chcel uskodit niekomu ci uz v Smigovci, ci na celej okolici, ci hocikde inde. Ved predsa on bude omnoho prisnejsie sudeni kedze mu bolo vela zverene. Tak ako aj knazi. Tak si to myslim hoci som len radovi veriaci s ukon. teologiou.

Na margo toho premiestnenia: Suhlasili by ste s premiestnenim do Ulica, tak ako to bolo v plane minule leto??? Robili by ste peticiu aj v tomto pripade???
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
9.2.2012 15:45 | Daniela Galandova

Dusan, mate neuplne informacie, preto si dovolim ich doplnit:
1) "cyklochodnik Snina – Smigovec": v meste Snina bude onedlho vyznacena mestska cyklotrasa „Za historiou Sniny“, ktoru som iniciovala z dovodu, aby Mesto Snina konecne mohlo prezentovat vhodnym sposobom svoje vyznamne miesta a pamiatky, aj vratane cirkevnych. cyklotrasa bude mat celkom 9 zastaveni, vsetky LEN na uzemi mesta. v roku 2003 bol v okrese Snina vyznaceny Cyklisticky chodnik ikon (zelenybicykel.do-fenix.sk/cykl...), ktory prepaja cerkvi v Hrabovej Roztoke, Jalovej, Ulicskom Krivom, Topoli a Ruskom Potoku. tento znacne prispel k propagacii regionu a k zvyseniu jeho navstevnosti, preto by bolo vhodne uvazovat aj o jeho rozsireni. ak vsak bude rozsirovany, tak len TEMATICKY (teda do dalsich obci, v ktorych drevene kostoliky su, cize do Sniny nie) a len ak prejavia ZAUJEM spravcovia farnosti. cyklochodnik Snina – Smigovec je nezmysel. pri planovani tematickych regionalnych tras ci cyklotras sa vzdy vychadza z logickeho prepojenia miest s podobnym zameranim. podla Vasho tvrdenia by to vychadzalo tak, ze vsetky komunikacie by mohli byt zaroven cyklotrasami. to vsak nie je vhodne ani technicky mozne. podstata je v spravnej a spolocnej propagacii, aby sa napr. turisti absolvujuci mestsku cyklotrasu v Snine dozvedeli aj to, ze cez blizky Stakcin vedie Medzinarodna cyklotrasa R-61 Zeleny bicykel, z ktorej jedna odbocka vedie na Cyklisticky chodnik ikon a dalsia na Cyklochodnik planet. a naopak.
2)"napchavanie vreciek samospravy": mnohe miesta, ktore su prezentovane cyklochodnikmi, su volne pristupne bez vyberania vstupneho (vojenske cintoriny, zidovske cintoriny, kostoly a pod.). pokial viem, tak v drevenych kostolikoch sa bud vybera nejake symbolicke vstupne resp. pre turistov su k dispozicii propagacne materialy - najcastejsie pohladnice z cerkvi. vynos z tejto cinnosti je prijem FARNOSTI. nie je to ziadne napchavanie vreciek obce ci mesta! kazda samosprava, ak spravne pochopila vyznam pamiatky vo svojom katastri, by mala robit vsetky dalsie kroky aby turistov zdrzala, predovsetkym dobudovat resp. podporovat budovanie dalsej nevyhnutnej infrastruktury.
3) spravovanie cirkevnych majetkov: ak „Cirkev na čele so Sv. Otcom je vlastníkom všetkých v Cirkvi nadobudnutých majetkov, a je v právomoci miestneho hierarchu (v našom prípade metropolitu) aby spravoval cirkevný majetok“, preco potom ABU nezacal so zamerom zachrany dreveneho kostolika v Smigovci uz davnejsie? pocas minuleho leta, ked este nebol kostolik na zozname narodnych kulturnych pamiatok, prejavila on zaujem obec Ulič (okres Snina), ktora ho chcela premiestnit do svojho historickeho parku uprostred miniatur drevenych kostolikov z nasho okresu. potom sa zrazu zacali diat veci ohladom jeho premiestnenia do Lutiny. aky bol skutocny zamer vyhlasit chram v Smigovci za narodnu kulturnu pamiatku? je premiestnenie chramu do Lutiny skutocne „dobro nasich chramov a kulturnych pamiatok, dobro Cirkvi“? ak ano, potom preco nemoze byt dobro cirkvi realizovane aj v Smigovci?
4)preco chram postupne spustol? ak ma v dedine trvaly pobyt 82 ludi, z nich realne tam zije necela polovica, pricom z tej polovice je vacsina ludi dochodcov a nezamestnanych – ako mozu tito ludia financne prispievat na obnovu a udrzbu dvoch chramov? pretoze dodnes vsetko hradia len veriaci, nie cirkev. je tiez velmi dolezite, aky farar vedie svoju farnost. je uctyhodne, ked farari vedia zmobilizovat ludi pre starostlivost o to, co nam nechali predkovia, ked si nepotrebuju dokazovat svoju sikovnost tym, ze sa pustaju do vystavby noveho chramu na ukor zanedbania starostlivosti o historicky vyznamnejsie cirkevne stavby. ak sa dostane ktorakolvek farnost/obec do podobnej situacie ako je Smigovec, ak si farar nevazi historiu a korene dediny, do ktorej prisiel a len plni rozkazy svojho nadriadeneho, potom sa uz neberie ohlad na nic.

a este na zaver. peticia je normalnym prejavom slobodneho nazoru, nie je to ziadna „zmedializovana, hnusna kampan“. v Boha verim a cirkev neociernujem, len poukazujem na praktiky, ktore cirkvi nesvedcia. uprimne dakujem ABU za kopec energie spojenej s pripravou zameru vyhlasit chram za NKP, kedze viem ze to mnohe roky doteraz nebolo mozne. motivy tejto iniciativy neposudzujem, lebo mi to neprinalezi. rovnako ale Vam neprinalezi rozhodovat o tom, kto je v prave a kto nie. to nech rozhodnu spravne organy, ci boli pred vydanim rozhodnutia o prevoze cerkvi do Lutiny objektivne posudene vsetky moznosti jej zachrany na povodnom mieste.
moze sa kludne stat, ze Pamiatkovy urad SR vobec nebude brat peticiu na vedomie. moze sa stat, ze po prehodnoteni vsetkych faktov PU SR rozhodne, ze chram bude zo zoznamu NKP vyradeny. a moze sa stat aj to, ze spravca farnosti ktory dal suhlas na prevoz chramu do Lutiny, nebude mat zaujem o to, aby sa dreveny chram v Smigovci zacal rekonstruovat, pretoze je pre neho dolezitejsie dokoncit murovany chram (stale v nom nie je ikonostas, zateka strecha a nie je urobeny okapovy chodnik)... a na ABU sa zrazu nenajdu zdroje, ak by mal ostat chram v Smigovci. a mozno aj s tym niekto rata. ale ja ratam SO VSETKYM a verim, ze aj tato diskusia ma vyznam preto, aby sa hladali najvhodnejsie riesenia pre zachovanie kulturneho dedicstva bez ohladu na to, kto je vlastnikom.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
8.2.2012 23:35 | Dušan

Žiadame, aby:

* Krajský pamiatkový úrad v Prešove zrušil súhlasne stanovisko s trvalým premiestnením chrámu do Ľutiny, pretože toto rozhodnutie je proti záujmom ochrany kultúrneho dedičstva a histórie Rusínov z regiónu Snina,

Prečo hneď nežiadate aby bolo vrátené späť aj vyhlásenie chrámu za NKP???? Veď to je tiež práca ABÚ v Prešove, oni sa o to postarali. Lenže to už nie! To nám pasuje do koncepcie, však??

Som za, aby sa to všetko vrátilo do času pred vyhlasenim za NKP. Potom by ste videli, znova nikto by sa ani neobhliadol za tým chrámom.
Potom o niekoľko rokov, ked by ho rozožrali červy by bola nutná sanácia a nikoho by to tiež netrápilo.

Ale tým, že sa podarilo ABU presadiť na Pamiatkovom vyhlasenie chramu za NKP, tak už sa zbehli všetkým zainteresovanym oči na chrám a povedali si: Ved teraz uz aj my s tym mozeme urobit velke veci, ked to uz je NKP to sa uz teraz lahko da opravit tento chram?

!!!!Toľko z môjho pohľadu na túto zmedializovanú, hnusnú kampaň aby zase štaátna gorila si napchala vrecká na snahe cirkvi opraviť a zachovať svoj chrám!!!!!
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
8.2.2012 23:09 | Dušan

Prečo pani Galandová neprijdete s celou pravdou von!!! Že sa má v danej oblasti Snina-Šmigovec robiť nejaký cyklochodník a preto je potrebné aby tam cerkov zostala. Aby si samospráva mohla napchávať vrecká!!!!

Ak nepoznáte CCEO (Codex canonum ecclesiarum orientalium) - Kódex kanónov Východných cerkví tak potom sem tliachate takéto blbé petície.

Kan. 1008 § 1. Rímsky veľkňaz je najvyšší správca a hodnostár všetkých cirkevných majetkov.

To znamená, že Cirkev na čele so Sv.Otcom je vlastníkom všetkých v Cirkvi nadobudnutých majetkov. Je v právomoci miestneho hierarchu (v našom prípade metropolitu) aby spravoval cirkevný majetok.
To mu nariaďuje aj Kán. 1022 - § 1.

Je úlohou eparchiálneho biskupa horlivo dozerať na spravovanie všetkých cirkevných majetkov, ktoré sa nachádzajú v hraniciach eparchie a nie sú vyňaté z jeho riadiacej moci, pri neporušení legitímnych titulov, ktoré mu udeľujú väčšie práva.

Je dôležité podotknúť, že o tento chrám sa nikto nestaral, je úplne zničený. Ľudia žijúci v Šmigovci v ňom duchovne nečerpajú, keďže majú postavený nový chrám. Je v ňom špina a neporiadok. Preto vladyka Ján z právomoci jemu zverenej a pre dobro našich chrámov a kultúrnych pamiatok chce tento chrám zreštaurovať a použiť tam, kde si to dobro Cirkvi vyžaduje.

Lenže akonáhle si pani mestská poslankyňa mesta Snina p. Galandová uvedomila, že z projektu, ktorý chce realizovať by toto premiestnenie mohlo riadne ukrojiť na atraktivite, vyťahuje ťažké zbrane typu televízia a petície a ...

Vôbec nie ste v práve a nemáte právomoc na niečo také. Iba očierňujete Cirkev nič viac. A pritom tá cirkev koná v normách tak svojho práva ako aj civilného práva.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
8.2.2012 20:43 | štiblarik

Nech arci zoberie do Lu tiny cerkev z Hažina nad Cirochou, lebo už tam má kostol.......
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
7.2.2012 21:46 | Jozef Čokina

Som pravoslávny veriaci, pochádzam z tohto regiónu a ctím si všetko čo bolo v našom kraji vybudované našimi predkami. S veľkým znepokojením prijímam informácie o rozhodnutí Greckokatolickej cirkvi, ktorá ma úmysel opäť jeden jedinečný skôst z nášho kraja veriacim odňať, preložiť ho na celkom iné odľahlé miesto. Tento krok vlastníka vnímam ako unáhlený, aj keď je mi známe, že už v minulosti nám - veriacim Rusinom - bez nášho vedomia ,a teda proti našej vôli, odňali iné dva vzácne chrámy. Vyslovujem názor, že osobitosť a hodnota chrámu ma nevyčísliteľnú hodnotu, nehovoriac o hodnote duchovnej, preto vyjadrím názor ku neuváženým krokom vlastníka ohľadom chrámu Šmigovcanov. Drevený chrám Nanebovstúpenie Pána z prostredia veriacich Rusínov v Šmigovci nemá predsa architektonickú identitu s Ľutinskou oblasťou, ani s tamojším duchovným životom a zvykmi. Nijako sa nestotožňuje s charakteristickými prvkami kostolov a chrámov v tomto regióne, ako celku. Čaro a osobitosť týchto klenotov ľudovej architektúry tak cirkev násilne vytrháva z ich primárneho prostredia, nehovoriac o vedomom poškodzovaní jedinečného kultúrneho bohatstva občanov tu žijúcich.
V snahe zveľadiť a zviditeľniť pútnické miesto Ľutina odporúčam Greckokatolickej cirkvi vybudovať novy a celkom osobitý drevený chrám. Aby tato cesta bola úspešná, odporúčam obrátiť sa na Ministerstvo kultúry SR -odbor cirkevný, ktorý v spolupráci s odborom kultúrnych pamiatok nájde isto mnoho motívov a inšpirácii pre vybudovanie pútnického miesta. Veľkou pomocou a inšpiráciou môžu byt makety drevených chrámov, ktoré sú uložene v Múzeu Rusinsko-ukrajinskej kultúry vo Svidniku. Pri všetkej úcte k cirkvi však nie je možné zneuctiť prácu našich predkov - veriacich Rusinov!
V zaujme zachovania našej kultúrnej identity odporúčam starostovi , obyvateľom obce a petičnému výboru aby neváhali obrátiť sa s prosbou o pomoc pána prezidenta SR a UNESCO. Pre tuto myšlienku je potrebné zmobilizovať všetkých veriacich v tomto regióne. Inak by to bolo novodobé kultúrne a duchovné barbarstvo.
Som hlboko presvedčený, že Greckokatolicka cirkev svoje rozhodnutie prehodnotí a po zvážení aj hlasu veriacich nájde vhodne riešenie pre vlastný zámer, bez poškodenia a zneuctenia pamiatky Šmigovskych predkov.
Ad: Šmigovčania nechali chrám spustnúť...
7.2.2012 18:46 | Daniela Galandova

Andreios, preco po tolkych rokoch zrazu nebol problem vyhlasit chram za narodnu kulturnu pamiatku? a hned nato bol vydany suhlas s jej premiestnenim. preco nebol chram vyhlaseny za narodnu kulturnu pamiatku skor? ja verim tomu, zeby nebol v takom stave ako je dnes.
alebo skusim z opacneho konca: preco potrebovala cirkev vyhlasit chram za narodnu kulturnu pamiatku? ved keby nebol vyhlaseny za NKP, tak by nepotrebovali ani suhlas obce s jej premiestnenim! to je podstata problemu. nazvi si to ako chces, ale nie su to ziadne narodnostne vasne ani politika.

preco sa verejne nediskutovalo o rizikach zleho technickeho stavu chramu a moznostiach jeho zachrany? ja verim tomu, zeby sa naslo spravne riesenie tak, aby to nemalo likvidacny dopad na vymierajuci Smigovec. pretoze je nespravodlive, ak niekto na ukor svojho rozvoja zapricini zanik ineho.

neda mi nespomenut, ze podobny zamer bol aj so susednym chramom sv. Bazila Velkeho v Hrabovej Roztoke – tiez narodnou kulturnou pamiatkou. v roku 2004 bolo vydane rozhodnutie o jeho premiestneni do obce Orlov v Starej Lubovni. nakoniec aj vdaka peticii miestnych obcanov iniciator odstupil od svojho zameru. to dokedy sa takto budu diat veci?

odporucam precitat si aj tieto clanky a najma reakcie na ne:
korzar.sme.sk/c/6227273/chram-...
korzar.sme.sk/c/6241967/smigov...
Šmigovčania nechali chrám spustnúť...
6.2.2012 23:21 | andreios

Bol som tam pred pár rokmi. Ten chrám bol v zúfalom stave, evidentne sa o neho nikto nestaral ani nezaujímal. Šmigovčania si postavili nevkusnú murovanú cerkev a drevený chrám nechali napospas postupnému rozpadu (bál som sa k nemu priblížiť a vtedy som mal pocit, že do 5-10 rokov spadne sám od seba). Až keď začal niekto niečo pre jeho záchranu robiť, tak sa spamätali. Ak im na ňom tak záležalo, prečo celé roky s chrámom nič nerobili? Celé roky sa tam neslúžilo (a nechcelo slúžiť) a chrám chátral...
Umelo sa z toho vytĺkajú národnostné vášne a politický kapitál.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
6.2.2012 21:09 | ---

zrazu sú kmeťom z lesa drevené chrámy dobré! hlavne, že ich predkovia nimi kúrili!
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
6.2.2012 20:02 | Ľubomír Delina

Nie nadarmo si Rusíni- Grekokatolíci žiadali arcibiskupa zo svojich radov. Neviem dôvod prečo ( občas, podľa súčasnej situácie v gréckokatolíckej cirkvi to vyzerá ako zámer), ale Rím nám nevyhovel a tu je dôsledok. Potreby komunity veriacich nikdy nebude zastupovať cudzí tak dobre ako vlastný. Čo sa týka drevenej cerkvi, jednoznačne do skanzenu patrí kópia. Hádam by sa ten zámer dal ospravedlniť len pri vymretej dedine, aj o tom by sa dalo diskutovať.
Ad: Stop premiestneniu dreveného chrámu zo Šmigovca
6.2.2012 07:42 | Ján Fedorko

Dedina zaspatá, priam vymretá.Mladí musíme odchádzať za prácou, lebo v našom rodisku nemáme šancu prežiť, užíviť seba a rodiny.To čo nám zanechali naši predkovia nám" ktosi"chce zobrať.Prečo? Naša dedina by ožila, keby mohla vitať turistov, obdivivateľov nášho chrámu.V štáte máme na opravu kostolíka, avšak smola nie v Šmigovci. Prečo?
Prenesiem sa do prítomností.Je postavený nový kostol. Hrstka ludí to zralizovala zo svojich vlastných zdrojov a svojpomocne bez akejkoľvek pomoci štátu.Zase, aby naše budúce pokolenia po niekoľkych storočiach, žilo v obave, že ich postihne podobný osud ako nás teraz.
Vážení, zamyslite sa,nerobte krivdy,nepáchajte zlo. Toho zla už bolo priveľa.



Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Vypočítajte: "Desať plus 8".


 

Kampaň bola ukončená.

Podporilo ju podporovateľov.

  » Vaše reakcie (25)

 



Súvisiace témy:
Pamiatky
Štátna správa
Náboženstvo

Súvisiace regióny
Šmigovec


REKLAMA



 

CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2018, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt