spájame ľudí, ktorí menia svet
Kampane
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
  Prečo RužomberOK nie je OK?

Lebo ľudia, ktorí nehrajú fér sú zvýhodňovaní pred slušnými občanmi a nazývame ich strategickými investormi

Spoločnosť Europetrol ukázala cestu ako sa ľahko a lacno dostať k mestskému pozemku. Najlepšie je pozemok si dlhodobo prenajať. Pri tom sa vyhnúť verejnej súťaži – trikom s osobitným zreteľom. Napríklad dať mestu dar 15 000 €. Ďalším krokom je schválenie prenájmu v MsZ. Tu, v záujme zabezpečenia si najnižšej možnej ceny prenájmu deklarovať verejnoprospešný zámer – napríklad vybudovanie parkovacích miest. Po odklepnutí takéhoto prenájmu poslancami a podpise zmluvy, zmeniť zámer. Napríklad ako Europetrol – 6 dní po podpise zmluvy ohlásiť to, čo viacerí predpokladali od začiatku: na sútoku Váhu a Revúcej má byť „benzínka“.


Lebo primátor sa správa ako lobista "strategických investorov" a nie ako obhajca verejného záujmu

Prešiel iba rok odvtedy, čo Ján Pavlík oblepil mesto plagátmi so svojou vľúdnou tvárou a heslom: Počúvajme spolu naše mesto! Zrejme myslel jedným uchom dnu a druhým von. Ako inak si vysvetliť jeho niekoľkomesačný aktívny lobing v prospech spoločnosti Europetrol? Obchádzal poslanecké kluby, presviedčal príslušné komisie pri MsZ. Ani sa nepokúšal presvedčiť nás svojím konaním, že mu ide o verejný záujem. Celý čas obhajoval obchod, ktorý považujeme za nevýhodný pre mesto Ružomberok. Poškodil tým aj nás – občanov mesta Ružomberok.

Lebo 16 poslancov MsZ hlasovalo za tento pochybný obchod

Bednárik, Stanislav Bella, Martina Camberová, Juraj Čech, Pavol Fischer, Jana Halušková, Radislav Kendera, Mária Kramárová, Vladimír Lajčiak, Martin Motyka, Michal Slašťan, Peter Slašťan, Anna Šanobová, Pavel Šípoš, Adriána Trangošová, Ladislav Valent.


Lebo dovolíme, aby sa opakovali tie isté chyby

V roku 2001 mesto predalo svoju najvýznamnejšiu pamiatku – Kaštieľ sv. Žofie - aj s 13 000 m² pozemku za 1,7 milióna korún (!). Kaštieľ bol z veľkej časti necitlivo asanovaný a „doplnený“ supermarketom. Stále opakovaným argumentom zosnovateľov obchodu bolo, že jednou z hlavných podmienok predaja je, že spoločnosť, ktorá kaštieľ kúpi, musí zrekonštruovať celý kaštieľ a v časti, kde nebude supermarket vznikne kultúrne centrum. Ukazovali sa aj vizualizácie. Bol to podvod! Keby to predstavitelia mesta vtedy mysleli vážne, zakomponovali by takúto podmienku do kúpno-predajnej zmluvy. Nič také sa v nej však nenachádza a majiteľa kaštieľa teda nič nenúti k tomu, aby s havarijným stavom tejto pamiatky niekedy niečo robil. Ak sa duša mesta Ružomberok dá situovať, tak by to bolo práve na sútoku Revúcej a Váhu: Miesto, kde boli objavené pozostatky pravekého táboriska (!), kde sa našli pozostatky zrejme prvej sakrálnej stavby v Ružomberku, kde po stáročia postupne vznikal Kaštieľ sv. Žofie a dlho bol najdôležitejšou stavbou v širokom okolí. To, ako toto miesto vyzerá dnes a ako s ním zaobchádzame je svedectvom o našej dobe. Prečo v čase, keď sa nám ponúka príležitosť nanovo premyslieť fungovanie nábrežia Váhu a Revúcej (po dobudovaní diaľnice D1 a odľahčení hlavnej cesty od medzinárodného tranzitu) na toto dôležité miesto dovolíme postaviť benzínku? Dokážeme rozmýšľať o meste aj v horizonte dlhšom ako jedno volebné obdobie? Alebo ide iba o to využiť šancu na kšeft, kým sa dá?


Lebo sme ľahostajní

Lebo naši volení zástupcovia by si podobné „fóry“ nedovoľovali, keby nemali istotu, že väčšina nad tým aj tak mávne rukou a kým prídu nové voľby už si to nik nebude pamätať. Začnime byť uvedomelí. Zapamätajme si tieto kauzy! Zapamätajme si aktérov týchto káuz! Lebo väčšinou sú stále tí istí – ako v roku 2001, tak aj v roku 2011.


Stanovisko Cechu architektov

Pre nás je táto kauza ani nie tak o tom trojuholníku trávy, na ktorom rastie pár stromov s neveľkou hodnotou. Snažíme sa povedať, že tu hovoríme o sútoku dvoch riek a o kaštieli sv. Žofie (nie je náhoda, že kaštieľ vznikol práve tu). To sú vždy miesta, ku ktorým sa treba správať obzvlášť pozorne a citlivo v mestskom kontexte. V civilizovaných krajinách na takýchto miestach vznikajú parky, múzeá, galérie, zóny oddychu (Viď obrázky sútokov riek – napr. Passau, Koblenz, Berlín a iné.). Je pravda, že dnes Ružomberok nábrežie a sútok kvôli frekventovanej nábrežnej komunikácií fakticky nemá. Tu však musíme uvažovať v dlhodobejšom horizonte – po dobudovaní diaľnice D1 sa pre naše mesto postupne otvoria nové možnosti ako pracovať s nábrežím. Treba veriť, že aj kaštieľ ešte nie je úplne stratený. Napriek necitlivej rekonštrukcií, ešte stále žije a ľahko sa môže stať, že prežije aj plechovú škatuľu, ktorá slúži ako nákupné centrum. Vnímame to tak, že realizáciou benzínovej pumpy na tomto mieste, dostane kaštieľ sv. Žofie smrteľnú ranu.

Po dobudovaní diaľnice D1 sa doprava na Žilinskej ceste zredukuje minimálne 7x (je to záver dopravnej štúdie, ktorú si dala vypracovať Diaľničná spoločnosť). Vzhľadom na túto skutočnosť je úplne nelogické a nerozumné mať na 3,5 km úseku 4 benzínové pumpy, a z toho jednu na cennom sútoku riek a v dopravne kolíznej križovatke. Predložené dopravné riešenie je podľa nás viac ako problematické, napriek tomu, že konatelia spoločnosti deklarujú, že majú predbežný súhlas príslušných orgánov.


Predseda petičného výboru:
Richard Kožár, Jarná 9., 034 01 Ružomberok - poverený na zastupovanie v styku s orgánom vybavujúcim petíciu

Členovia:
Matœš Bišťan
Patrik Lupták
Boris Mutina
Tomáš Kollár







POZNÁMKY / vaše reakcie


Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Do formulára vypíšte len veľké písmená z nasledujúceho textu: "mDISnxKUmSow".


 

Kampaň bola ukončená.

Prehľad podporovateľov

  » Vaše reakcie (0)

 



Súvisiace témy:
Rozvoj
Samospráva
Ekonomika
Demokracia
Doprava
Životné prostredie

Súvisiace regióny
Ružomberok


REKLAMA



 



CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS