spájame ľudí, ktorí menia svet
Kampane
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
  Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave

Vyjadrujeme svoje znepokojenie nad výsledkami konkurzu na priestory v Dome umenia v Bratislave, ktoré doteraz slúžili slovenskej nezávislej kultúre.

Bratislava ako hlavné mesto Slovenska má v porovnaní s metropolami susedných štátov najmenší priestor pre nezávislú kultúru a divadlo a tento priestor sa neustále zužuje. Ako divadelníci považujeme mnohoročné úsilie o obmedzovanie priestoru pre tieto aktivity za krátkozraké a škodlivé pre celú slovenskú kultúru.

Divadlo SkRAT, ktoré pôsobí v priestoroch A4 od roku 2004, patrí nielen k najvýznamnejším divadelným subjektom v oblasti nezávislej kultúry, ale aj k najoceňovanejším slovenskými divadlám vo všeobecnosti. Svojím zameraním na súčasnú drámu je unikátne. Počas svojho pôsobenia získalo množstvo domácich aj zahraničných ocenení. Pravidelne reprezentuje slovenské divadlo na domácich aj zahraničných festivaloch. Dôležité je, že nejde o žiadnu plánovanú kultúrnu výmenu, ale organizátori festivalov si toto divadlo sami vyberajú na základe osobnej skúsenosti.

Aj ďalšie aktivity Priestoru pre nezávislú kultúru A4 považujeme za hodnotné a nezastupiteľné.

Za mimoriadne významné považujeme aj to, že doteraz bol Priestor pre nezávislú kultúru A4 hojne navštevovaný predovšetkým mladými ľuďmi, ktorým ponúkal vynikajúcu alternatívu na zmysluplné trávenie voľného času. Množstvo mladých ľudí dokázal prostredníctvom umeleckých  aktivít, workshopov a festivalov hodnotovo orientovať. Doteraz poskytoval prirodzený priestor aj na medzinárodnú kultúrnu výmenu, realizáciu kvalitných projektov, konferencií atď., ktoré obstáli aj v zahraničnej konkurencii.

Namiesto toho, aby sme takéto priestory a aktivity podporovali tým, že im budeme vytvárať podmienky na rozvoj, ideme ich likvidovať.

Nazdávame sa, že by Ministerstvo kultúry a NOC mali prehodnotiť výsledky konkurzu a rozhodnúť sa pre podporu činnosti združení sústredených v Priestore pre nezávislú kultúru A4, ktoré už roky vykazujú kvalitné umelecké výsledky a sú jednoznačným a originálnym prínosom pre slovenskú kultúru.


Signatári petície:

Anna Grusková
Viliam Klimáček
Roman Polák







POZNÁMKY / vaše reakcie
Vyhlasenie A4
19.12.2011 19:32 | A4 - asociacia zdruzeni

Funkcny link je tu:
www.a4.sk/spravy/oznamy/vyhlas...
Vyhlasenie A4 k stanovisku ministra kultury
19.12.2011 16:37 | A4 - asociacia zdruzeni

A4 – asociácia združení pre súčasnú kultúru s poľutovaním prijala stanovisko ministra kultúry Daniela Krajcera k výsledkom verejnej súťaže na dramaturgickú spoluprácu pri realizácii kultúrnych aktivít v Dome umenia. Hoci víta zrušenie spornej súťaže, vníma toto vyjadrenie ako alibistické, so snahou zamiesť celú kauzu pod koberec. V tejto situácii preto prestáva ísť o otázku využitia štátnych priestorov, ktorá by sa dala vyriešiť ďalšou súťažou, ale ide o akútny problém vzťahu štátnych orgánov ku kultúre, umeniu a ku kultúrnej obci, ktorá vyjadruje narastajúci nesúhlas s úradníckou svojvôľou.

Celé vyhlásenie nájdete tu:
http://www
.a4.sk/spravy/oznamy/vyhlaseni...
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
18.12.2011 17:31 | Draksavracia

"Neštátna a nezávislá kultúra nemusí byť vždy naozaj slobodná. Ale ak chce byť kultúra (umenie) naozaj slobodné a nezávislé musí byť neštátne." - Manifest za slobodnú a nezávislú kultúru: Ministerstvo Kultúry Cosa Nostry draksavracia.sk/2011/12/18/min...
Ad: Ďalšie zlé rozhodnutie
18.12.2011 15:20 | pestrec

Zrušením zákona o koncesionárskych poplatkoch na podnet ministra kultúry prišli umelecké fondy – Literárny, Hudobný a Výtvarný – o významnú časť rozpočtových prostriedkov. Z koncesionárskych poplatkov rozhlas a televízia platili fondom 1 percento za používanie umeleckých diel. Pre Literárny fond to však predstavovalo 45 percent ročného rozpočtu, pre Hudobný fond 75 percent a pre Výtvarný fond 50 percent. Je to pre umelecké fondy likvidačný krok.
Ministrovi sa teda opäť podarilo kultúru "zoštíhliť". Tak ako pripravil Literárny fond o kaštieľ v Budmericiach, ktorý teraz pustne, chátra a ešte ho aj niekto vykradol. Stanovil "trhové" nájomné, ktoré nebol nikto schopný zaplatiť, a od víťaza verejnej súťaže si pred priklepnutím nevyžiadal nijaký projekt, zámer, nič, ako chce s kaštieľom naložiť. Stačilo mu meno jedinej osoby, ktorá je mu vraj zárukou, ako verejne vyhlásil. A tak sa to aj skončilo. Víťaz odskočil."

viac: kultura.pravda.sk/pod-ciarou-k...
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
18.12.2011 10:08 | info

Ministerstvo sa pyta ako zlepsit sucasny stav podpory statu nestatnej kulture, vyjadrite svoje nazory aj tu:

www.facebook.com/notes/ministe...
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
17.12.2011 23:51 | Maros Berák

Je to dôsledok systému, kde sa ministrom môže stať úplný diletant, ktorý vo svojom rezorte nerozumie vôbec ničomu. Reakcia pána Krajcera je neakceptovateľná. Jeho vedenie rezortu je katastrofa.
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
17.12.2011 17:19 | aaa bbb

Nezvislý od štátu, môže znamenať napríklad, že ho štát nezriaďuje a neriadi. To ale neznamená, že ho nemôže vo vlastnom záujme finančne prostredníctvom grantov podporovať. Pretože na druhej strane štát podporuje mnohonásobne vyššími sumami napríklad štátne divadlá! Napríklad také Národné divadlo vytvorí scénu pre inscenáciu za vyše 400 000 eur. To Ťa netrápi? Iba centy pre tých, ktorí to dokážu robiť omnoho efektívnejšie a často aj kvalitnejšie?
Mimochodom petícia je proti brutálnemu klientelistickému zásahu štátnych úradníkov do verejnej súťaže. Ale to Ťa tiež asi netrápi. A vďaka takým ako Ty, to budú nabudúce možno môcť urobiť znova. Ale pozor! Vtedy sa to možno už bude týkať aj Teba!
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
17.12.2011 15:19 | Aa Bb

prečo sa tak trasiete za každým štátnym centom, keď ste takí úžasne "nezávislí" ?
Buď ste nezávislí, a vtedy štát a jeho pomoc nepotrebujete v žiadnej forme, ale nezávislí nie ste, ale v tom prípade si to slovo neuvádzajte vo svojich vyhláseniach.
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
17.12.2011 12:06 | info

Stále sú tu nevyjasnené otázky, ktoré sa ministerstvo kultúry snaží očividne zamiesť pod koberec! Aké dôsledky budú vyvodené voči tým, ktorí nielenže nezvládli, ale očividne hrubo manipulovali verejnú súťaž /napríklad zloženie komisie z viacerých nekompetentných, prípadne dokázateľne zaujatých ľudí/. To je naozaj možné nad tým len tak mávnuť rukou a skonštatovať, že žiadny z uchádzačov nesplnil podmienky? Ako mohol tú súťaž vyhrať subjekt ktorý vznikol 5 dní pred uzávierkou súťaže a flagrantne porušil podmienky min. 3 ročnej činnosti! Kto je za to zodpovedný!!! Aké podmienky nesplnila a4! Je naozaj možné aby v 21. storočí v demokratickej krajine štátni úradníci zorganizovali klientelistický komplot a keď sa to prevalí, začnú sa tváriť, že sa vlastne nič nestalo a skúsi sa to znova, akurát už budú opatrnejší???!!!
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
17.12.2011 11:02 | Daniel Matej

Nič lepšie ako parafrázovať v tejto situácii jeden výrok môjho kolegu a kamaráta M. B. mi nenapadá: ak na Slovensku náhodou niekto niečo dobré vymyslí, určite ho za to skôr, či neskôr stihne krutý trest...
Ako vidieť, týka sa to aj A4-ky.
Slovensko je HROZNÁ KRAJINA, plná HROZNÝCH ĽUDÍ! A HROZNÉ je to, že mnohí z nich majú v rukách MOC rozhodovať o našich životoch. Som zhrozený a nadmieru znechutený...A zúfalý z toho, že je nás (aspoň zatiaľ)príliš málo na to, aby sme ich dokázali ZASTAVIŤ. A oni to, žiaľ, dobre vedia...
Cylinder dolu!
16.12.2011 23:00 | KK Bagala

Som cirkusant. Počas dvadsiatich rokov som so slovenskými knihami navštívil vyše sto miest. Na Slovensku neexistuje riaditeľ okresnej knižnice. s ktorým by som si nepodal ruku pred besedou. Mám za sebou 600 podujatí, z toho desiatky besied a festivalov v zahraničí, Literaturzirkus bol napríklad a v Berlíne, Mníchove, Štutgarte a vo Vedni. Raz za čas usporiadam Literárny cirkus aj v centre Bratislavy, predstaviť v hlavnom meste, čo stvárame pod šapitó. Vystupovali sme už v NuSpirite, Štúdiu 12 a najbližsí cirkus bude 21.12. v KC Dunaj.
Tradične 13. októbra býva Literárny cirkus v priestoroch A4-nultý priestor. Tento rok tam vystupovali spisovatelia zo štyroch krajín. Sála bola plná divákov...


OZ Cylinder dolu!

Neviem sa zmieriť s tým, čo vyviedli osvietení osvetoví úradníci - PRIESTOR ZANIKNE.

Ako môže zaniknúť priestor? Kúzelník, čo rád špekuluje, to dokáže hravo.

Som presvedčený, že ak kľúče prevezme čerstvé občianske združenie Cylinder, Dom umenia sa zmení na Dom čumenia. Nasvedčuje tomu predovšetkým pokútny spôsob, akým bola zrealizovaná verejná súťaž.

Verejne protestujem proti rozhodnutiu komisie a výsledok považujem za neprávoplatný, pretože víťaz vedome porušil štatút verejnej súťaže (preukázateľná prax žiadateľa s prevádzkou a dramaturgiou kultúrnych podujatí).


Svinstvo! Svinstvo! Svinstvo!

Nedalo mi to nenapísať a keď bude komu, pôjdem to povedať do očí - ak ten podvod s OZ Cylinder prejde.

Neviem sa zmieriť s tým, že zanikne kultúrny priestor, v ktorom som posledné roky videl desiatky predstavení a festivalov. Keby neboli dobré, toľko by som tam nechodil. Neviem sa zmieriť s tým, že zanikne kultúrny priestor, v ktorom som posledné roky urobil desiatky besied a festivalov. Pretože bez Áštvorkárov tam nebudem mať dôvod vkročiť.


Poklona pre A4

Po poslednom výstupe v Literárnom cirkuse som sa s cylindrom a principálskou palicou poklonil. Ak to bol môj posledný cirkus v A4-nultom priestore, moja poklona patrí všetkým, ktorí tam pracovali - cylinder dolu, koľko ste toho za taký krátky čas dokázali. Vďaka.

Koloman Kertész Bagala
vydavateľ
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
16.12.2011 22:33 | Clanok v Lidovych novinach

Trik s Cylindrem

Je před Vánoci a člověk by nejradši psal o tom, že dětem pod stromeček lze podstrčit CD divadla Buchty a loutky Popeláři jedou, dále novinku Svěráka s Uhlířem Alchymisti, přičemž by se nemělo zapomínat ani na Říkadla a kříkadla Karoliny Kamberské. A zas musí muzika stranou, protože je nutno se ozvat proti dalšímu ústrku širší kultury.

Ta slovenská kauza připomíná některá česká výběrová řízení. Významné bratislavské centrum A4, jež se po osm let věnuje nikoli popu, ale skutečně umění a kulturní reflexi dneška, totiž právě přišlo o svůj prostor. Odborná komise se zástupci vedení Ministerstva kultury nyní prohlásila za nového nájemníka organizaci Cylinder, která by tu měla pořádat kouzelnické produkce.

To není vtip. Přitom Cylinder vznikl pět dnů před uzávěrkou výběrového řízení, čímž nesplňuje podmínku tříleté praxe v oboru. A4 přivedla na Slovensko zásadní umělce z Japonska či Skandinávie, uspořádala řadu pronikavých visegrádských spoluprací, festival Next jim závidíme po léta, myslí se tu globálně a jedná lokálně. Slováci mají štěstí na silné dramaturgy a kurátory: viz spolupracovník A4 Josef Cseres, který brzy představí ve vídeňském superprestižním Museumsquartier velkou výstavu ke 100. výročí narození Johna Cage.

Nic z toho slovenské ministerstvo při výběru nezajímalo. Má radši triky. Průhledné, trapné: hroutící se systém porušuje vlastní pravidla.

Pavel Klusák

klusak.blogspot.com/2011/12/tr...
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
16.12.2011 21:52 | Reakcia clena Rady pre umenie pri Ministerstve kultury Juraja Carneho

Ako strčiť A4 do klobúka, alebo nechať zmiznúť trojmetrovú hŕbu peňazí priamo pred vašimi očami?

Alternatívna kultúra mala a bude mať miesto v každej, či už v totalitnej, alebo v demokratickej spoločnosti. Keďže poskytuje alternatívu voči štátnej kultúre, býva označovaná aj ako neštátna. Mnohí slovenskí intelektuáli sa z tohto dôvodu stavajú k alternatívnej kultúre chrbtom, argumentujúc, že neštátna kultúra nemá nárok na podporu štátu. Neuvedomujú si ale, že práve ona prináša na tento svet inováciu a experiment (pojmy, bez ktorých by bola každá kultúra skôr či neskôr odsúdená na zánik). Práve z prostredia alternatívnej a neštátnej kultúry prichádzajú tí najrešpektovanejší a najvznešenejší umelci, ktorí menia pravidlá fungovania tohto sveta. Neskôr sa stávajú súčasťou „štátnej kultúry“, ale nikdy nie mainstreemu. Experimentálne umenie sa nemôže stať mainstreemom, lebo je jeho principiálnym opakom. Neprispôsobuje sa väčšinovému vkusu, nerobí kompromisy z dôvodu zaujatia publika a ani kvôli zisku.

Štát pochopiteľne nemusí experimentálnu kultúru podporovať. Vo svete sú známe modely konzervatívnych vlád, ktoré podporu experimentálneho umenia radikálne minimalizujú. V tomto je naša pravica výnimočnou a mali by sme sa tešiť, že ju máme! Prečo ale naše politické elity neustále odmietajú porozumieť zmyslu umenia v našej spoločnosti?
Prečo podpora kultúrneho priemyslu nie je logickou víziou programových vyhlásení slovenských politických strán?

Demokratické zriadenie umožňuje nepodporovať kultúru vôbec, pretože nikdy nie je celkom jednoznačné, či je finančná pomoc reálne prospešná. Ako inak vyhodnotiť skutočnosť, že jeden z najväčších grantov ministerstva kultúry dostal komerčný muzikál oslavujúci „nepochybne fenomenálnu“ skupinu Elán? Dokedy bude štát neefektívne vyhadzovať peniaze na prispaté a neefektívne štátne kultúrne inštitúcie a experimentálnu kultúru bude vytesňovať na okraj spoločnosti?

Štát nemá povinnosť podporovať kultúru, jeho povinnosťou ale je vytvárať pozitívne a kultivované prostredie pre slušný život svojich občanov. Na to existujú rôžne nástroje, nielen grantový program. Ak sa ale ministerstvo kultúry rozhodne ulahodiť vkusu väčšinového publika, podporovať mainstreem, tak ide len o krátkozrakú predvolebnú kampaň konkrétnych politikov, nie o dlhodobú koncepciu kultúrnej politiky osvietených vizionárov. Kultúrny priemysel má svoj priestor aj pre kabarety a iné „čarodejstvá“, povinnosťou ministerstva kultúry ale je mimoriadne citlivo zvážiť a vyhodnotiť, kto má právo na štátnu podporu a kto nie. „Demokratické“ konkurzné komisie v tomto prípade nie sú garantom správnych rozhodnutí, pretože nominácia správnych členov komisie umožní priechodnosť akéhokoľvek – čiže aj totalitného rozhodnutia.

Prečo ale musí experimentálna kultúra neustále bojovať o svoje právo na prežitie? Ako mohol minister kultúry pripustiť úvahu o zrušení jediného, programovo anti-mainstreemového rádia – Rádia FM? Prečo reprezentanti tohto štátu nechápu a ani nechcú pochopiť, čo je kvalitné umenie, podpora akej kultúry je zmysluplnou investíciou do rozvoja tejto krajiny a kvality života v ňom? Pochopia niekedy, kam patrí socha komunistického národného umelca a kam experimentálny nultý priestor A4?

Juraj Čarný

prezident Slovenskej sekcie medzinárodnej asociácie kritikov AICA
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
16.12.2011 20:14 | info

V tom pripade su len dve moznosti, obidve zrejme pravdive: bud je za spackanu sutaz zodpovedna NOC a v tom pripade by mal vysvetlenie podat jej generalny riaditel (a odstupit, pretoze toto nie je drobne pochybenie, ale cieleny klientelisticky komplot), alebo je zodpovedne aj samotne vedenie ministerstva. Jeho zastupcovia, priamo nadriadeni NOC, sedeli totiz v komisii a neostychali sa hlasovat za likvidaciu uspesneho kulturneho centra. Toto je precedens, aky nema obdobu a ziadne zopakovanie konkurzu tu nepomoze.
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
16.12.2011 19:12 | Referát styku s médiami MK SR

Stanovisko ministra kultúry Daniela Krajcera k verejnému výberu

Minister kultúry SR Daniel Krajcer vyzval generálneho riaditeľa Národného osvetového centra, aby zrušil verejný výber na subjekt spolupráce na činnosť v Dome umenia na Námestí SNP. Minister adresuje riaditeľovi NOC túto výzvu na základe výsledkov dôsledného preverenia postupu pri uskutočnení tohto verejného výberu na subjekt spoluprá...ce. Po dôslednom preverení totiž dospel k záveru, že ani jeden z prihlásených uchádzačov nesplnil všetky stanovené podmienky na prihlásenie sa, pričom tieto náležitosti skúmalo Národné osvetové centrum a odborná komisia posudzovala len predložené projekty.

Minister kultúry zároveň vyzýva generálneho riaditeľa NOC, aby zopakoval súťaž na výber subjektu spolupráce, ale nechce, ani nebude zasahovať do názoru odbornej komisie na predkladané projekty. Názor komisie, kvalitu víťazného projektu, či kvalitu projektov ostatných uchádzačov, nijakým spôsobom nespochybňuje.

Daniel Krajcer oceňuje skutočnosť, že generálny riaditeľ NOC postupoval formou verejného výberu na subjekt spolupracovníka, pretože žiaden osobitný predpis mu takúto povinnosť neukladá. Ak však takáto forma verejného výberu bola zvolená a boli pre ňu stanovené podmienky, bolo povinnosťou postupovať v zmysle nich.
Ad: Vyhlásenie k výsledkom konkurzu na Priestor pre nezávislú kultúru A4 V Dome umenia v Bratislave
16.12.2011 09:24 | Vanda Feriancová

Som pobúrená!



Pridať reakciu:

Rozsiahlejšie reakcie prinášajúce nové podstatné informácie či nové pohľady na diskutovanú problematiku môžete ponúknuť na uverejnenie formou samostatného článku na stránkach občianskeho denníka CHANGENET.SK.

Meno a priezvisko E-mail
 
Predmet


Poznámka


Autorizačný kód
Vypočítajte: "Desať plus 8".


 

Kampaň bola ukončená.

Prehľad podporovateľov

  » Vaše reakcie (16)

 


Čítajte tiež:
Vyhlásenie A4 k stanovisku ministra kultúry Daniela Krajcera ohľadom výberového konania na spoluprácu s NOC


Súvisiace témy:
Umenie
Štátna správa
Kultúra



REKLAMA



 



CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS