spájame ľudí, ktorí menia svet
Peter Kupčík
aktuálne  |  fórum  |  kalendár  |  adresár  |  inzeráty  |  poznámkový blok  |  fotoblokkampane!
Informatizácia verejnej správy sa robí pre občanov, za ich peniaze

Expertov na informatizáciu verejnej správy je pomaly toľko ako expertov na školstvo, zdravotníctvo, súdnictvo a hokej. Prosto je ich veľa. A ja somár sa k nim týmto článkom pripájam a to prosím celkom dobrovoľne a bez nároku na odmenu.

Dali by sa popísať stohy papiera a megabyty článkov kritikou doterajšieho spôsobu informatizácie verejnej správy. Zhrniem to celé do jedného prirovnania: je to ako stavať dom od strechy. Verejnosťou sú vyžadované a teda sú aj vytvárané koncové služby pre občanov, ktoré však nestoja na reálnych základoch. Ako by to teda malo vyzerať?

V prvom rade je potrebné urobiť množstvo neviditeľnej práce, ktorá síce neprináša okamžitý úžitok občanom, no bez ktorej by všetky elektronické služby boli neefektívne alebo by nefungovali vôbec:

  1. Treba vybudovať základné elektronické registre a číselníky.
  2. Treba sprístupniť tieto registre a číselníky úradníkom verejnej správy.

Občan by naďalej musel zájsť osobne na úrad, ale miesto zháňania potvrdení, dokladov a overených kópií dokladov, by stačilo vyplniť formulár so základnými údajmi a všetko ostatné by si úradníci zistili sami. Ak by toto fungovalo, mohli by sme pokračovať ďalej:

  1. Centrálne registre a číselníky by dostali elektronický interface, ktorý by im umožnil komunikovať medzi sebou navzájom a tiež s inými aplikáciami.
  2. Jednotlivé úrady a samosprávne orgány by si budovali vlastné aplikácie spracúvajúce ich agendu, ktoré by však mali automatizovaný prístup k údajom z centrálnych registrov a číselníkov a tiež k údajom iných aplikácií.

Oproti predchádzajúcim dvom bodom nejde o žiaden pokrok prejavujúci sa navonok, no predstavovalo by to veľké zefektívnenie komunikácie vo vnútri verejnej správy a veľmi významný krok pred ďalším postupom:

  1. Budovať čisto elektronické služby občanom postupne od najjednoduchších k tým zložitejším.
  2. Dbať na to, aby elektronické služby občanom prinášali okrem komfortu pre občana aj úsporu nákladov. V prípade, že elektronizácia služby neprinesie úsporu ani o niekoľko rokov, nechať fungovať len klasickú formu služby – návštevu občana na úrade.

Svoju predstavu o jednoduchom a úspornom zavádzaní elektronickej služby občanom som predstavil už pred niekoľkými rokmi. Navrhol som využiť poštu ako jednoduchý spôsob overenia totožnosti. Kým nemáme občianske preukazy fungujúce ako čipové karty (a čítačky týchto kariet pri každom počítači), bude to jediná možnosť ako lacno overiť totožnosť občana bez toho, aby sa musel unúvať na úrad. Elektronické podpisy sú drahou a zložitou alternatívou a majú zmysel len tam, kde sa budú používať skutočne masovo (napr. pri komunikácii medzi úradmi verejnej správy).

To je zhruba všetko o tom, ako si predstavujem funkčný eGovernment. Samozrejme, že jednotlivé body by sa dali rozpísať do siahodlhých elaborátov, ale myslím, že ísť do podrobností zatiaľ nemá zmysel. Dôležité je mať neustále na pamäti základnú myšlienku z nadpisu článku.

Tento článok bol inšpirovaný výzvou na predkladanie námetov na projekty eGovernmentu, ktorú som našiel na www.informatizacia.sk. No pretože si nemyslím, že tam čakajú len na moje rozumy, dal som ho aj na ChangeNet.





Peter Kupčík
Peter Kupčík

Autor žije, pije, jedáva, spáva a rozdumuje v Košiciach. Pracuje na Úrade Košického samosprávneho kraja, ale tu prezentované názory nie sú oficiálnymi názormi jeho zamestnávateľa.

Autor odporúča:
Ďalšie šírenie textov autora je možné len s uvedením zdroja Kupčík weblog alebo CHANGENET.SK.

TOPlist




RSS kanál



» Vaše reakcie (0)
» Pridať na Facebook
» Pridať na vybrali.sme



Súvisiace témy
Informačné technológie, Samospráva, Štátna správa


[56883]



REKLAMA


CHANGENET.SK | občiansky denník, © 1996 - 2014, ChangeNet, ISSN 1336-2534
kontakt | reklama | info | služby | RSS